چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی رابطۀ میزان مشارکت معلمان در تصمیمگیریهای شورای معلمان با مهارتهای حرفهای معلمان مقطع متوسطه پسرانه شهرستان اندیمشک انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی _ پیمایشی بوده و فرضیههای پژوهش با روش همبستگی بررسی شده است. جامعه تحقیق شامل کلیه دبیران عضو شورای معلمان مقطع متوسطه پسرانه شهرستان اندیمشک به تعداد 70 نفر است که با استفاده از روش سرشماری کل جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. اعتبار ابزار پژوهش بهوسیله اعتبار محتوایی و روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بین میزان مشارکت معلمان در حوزههای تصمیمگیری شورای معلمان و افزایش مهارتهای حرفهای آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان میدهد که از میان متغیرهای تصمیمگیریهای آموزشی، پژوهشی، رفاهی، سازمانی و اداری، همایشی به عنوان متغیرهای پیشبین، متغیر تصمیمگیریهای آموزشی در پیشبینیکنندگی برای مهارتهای حرفهای معلمان نقش خوبی ا یفا میکند.
Abstract The present study aimed at investigating the relationship between the involvementof teachers in teachers’ council decision makingand the extent of development in their professional skills. The subjects were the whole population of the council (N= 70),and they were all male high-school teachers inAndimesk city.Utilizing a descriptivesurvey method, the researchers employed correlation approach to investigate the stated hypotheses.Data were mainly collected through two questionnaires the degree of teachers’involvement in teachers’ council decision making, and self-evaluation form and checklist for assessing teachers’ professional skills.The validity of instruments was measured by confirmatory and exploratory factor analysis. Results showed that therewere positive and significant relationshipsbetween the involvementof teachers in teachers’ council decision making and the extent of development in their professional skills.The regression analysis results demonstrated that teachers’ involvement in educational decision making is almost the best predictor for their professionalskills.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش بيانگر آن است که بين ميزان مشارکت معلمان در حوزه هاي تصميم گيري شوراي معلمان و افزايش مهارت هاي حرفه اي آنها رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
نتايج تحليل رگرسيوني نيز نشان ميدهد که از ميان متغيرهاي تصميم گيريهاي آموزشي، پژوهشي، رفاهي، سازماني و اداري، همايشي به عنوان متغيرهاي پيش بين ، متغير تصميم گيريهاي آموزشي در پيش بينيکنندگي براي مهارت هاي حرفه اي معلمان نقش خوبي ايفا ميکند.
همچنين از نظر روش جمع آوري داده ها در زمرة تحقيقات پيمايشي قرار ميگيرد؛ به اين دليل که بررسي ميزان مشارکت دبيران در تصميم گيريهاي شوراي معلمان و ارزيابي مهارت هاي حرفه اي معلمان از طريق تجزيه و تحليل پاسخ هاي آنها به پرسش هاي پرسشنامه و فرم خودارزيابي معلمان صورت ميگيرد.
دليل عمدة ديگري که ارتباط بين ميزان مشارکت معلمان در حوزه هاي تصميم گيري شوراي معلمان را با رشد مهارت هاي حرفه اي آنان تقويت ميکند اين است که شورا شرايط مناسبي را براي کمک و راهنمايي مستقيم و غيرمستقيم به معلمان فراهم ميکند.
همچنين نتايج اين پژوهش نشان داد که نقش ميزان مشارکت معلمان در حوزة تصميمات سازماني و رفاهي شوراي معلمان در توسعۀ مهارت هاي حرفه اي آنان به عنوان يک متغير پيش بين پايين است .
- improvement, the International Journal of Educational Management, 11 (5), 194-202.
- Decision Making in schools through teacher participation.
- teachers in south Africa and six other countries on involvement in school change , South African Journal of Education, 29 (4) , 461- 474 .