چکیده:
زمینه و هدف: انتقال و تسهیم دانش مستلزم تعهد پایدار، ابتکار و فرایندهای یادگیری تعاملی است. لذا، شناسایی موانعی که بر میل افراد نسبت به انتقال و اشتراک دانش اثر گذار است بسیار مهم است و سازمان ها بایستی توجه مخصوصی به آن داشته باشند،هدف پژوهش حاضر تحلیل تاثیر تعهد سازمانی بر انتقال دانش با نقش میانجی رفتار آوایی کارکنان در دانشگاه علوم انتظامی امین است.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 700 نفر از کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده نمونه ای به حجم 248 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن با استفاده از از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. در این پژوهش برای برای آزمون نرمال بودن داده ها از آزمون K-S استفاده شد همچنین برای تحلیل داده ها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای Amos و Spss استفاده گردید. یافته ها:یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد تعهد سازمانی بر انتقال دانش در میان کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین و رفتار آوایی آنان تاثیر مثبت و معناداری دارد اضافه بر آن رفتار آوایی کارکنان نیز تاثیر مثبت و معناداری بر انتقال دانش در میان کارکنان آن دانشگاه دارد و تمامی فرضیات در سطح خطای 95% تایید شد. نتایج:با توجه به یافته های پژوهش حاضر، می بایست ساز و کارهای مناسب به منظور تقویت تعهد و ایجاد جوی سرشار از اعتماد در دانشگاه علوم انتظامی امین اجرا شود تا از آن در جهت کمک به ارتقای رفتار آوایی کارکنان و تمایل به تسهیم دانش استفاده کرد.
Background and Aim: Knowledge transfer and sharing require sustained commitment, initiative and interactive learning processes. Therefore, identifying the barriers that affect people's desire for knowledge transfer and sharing is very important and organizations should pay special attention to it. The purpose of the present study is to analyze the impact of organizational commitment on knowledge transfer with the mediating role of phonetic behavior of staff in the University of Science. Law Enforcement: Research Methodology: This study is of applied purpose and in terms of descriptive survey data collection. The statistical population of the study consisted of 700 employees of Amin University of Medical Sciences who were selected using Cochran formula and simple random sampling method with a sample size of 248. The research instrument was a standard questionnaire whose validity was confirmed by content validity and its reliability through Cronbach's alpha and composite reliability. K-S test was used to test the data normality. Structural equation modeling approach and Amos and Spss software were used for data analysis. Findings: The findings of the present study show that organizational commitment has a positive and significant effect on knowledge transfer among the employees of Amin Forensic Sciences University and their phonetic behavior. And all assumptions were confirmed at 95% error level. Conclusion: According to the findings of the present study, appropriate mechanisms should be implemented to strengthen commitment and create a climate of trust in Amin Forensic Sciences University in order to enhance the phonetic behavior of employees and the willingness to share knowledge.
خلاصه ماشینی:
نتايج : با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر، لازم است سازوکارهاي مناسب به منظور تقويت تعهد و ايجاد جو سرشار از اعتماد در دانشگاه علوم انتظامي امين اجرا شود تا از آن براي کمک به ارتقاي رفتار آوايي کارکنان و تمايل به تسهيم دانش استفاده کرد.
در خصوص نيروي انتظامي آنچه که موضوع تسهيم و انتقال دانش را ضروري کرده و بر اهميت آن افزوده ، اين است که پليس ايران به عنوان سازماني که مهمترين نقش را در برقراري نظم و امنيت عمومي ، پيشگيري و مقابله با جرم و مجرمان در جامعه بر عهده دارد و در زمان حاضر نيز با مشکلات جديدي نظير جرايم رايانه اي ، ناامني فضاي سايبري و مانند آن مواجه است ، از معدود سازمان هايي است که کارکنان آن به طور پيوسته و گسترده با اقشار گوناگون مردم سروکار دارند و اين تعاملات و ارتباطات بسيار زياد باعث کسب تجربه هاي فراوان و منحصر به فرد توسط کارکنان شده که در حال حاضر تنها جايگاه نگهداري اين اندوخته ها در ذهن آنان بوده و تلاش مؤثري براي دستيابي ، اشتراک و انتقال و توسعه آن در سازمان انجام نمي شود (متين ، محمديان و بنجويي ، ١٣٩٤، ص ٢٤).
Travis, Gomez & Mor Barak دارد، از ميان همه سازمان ها به نظر مي رسد سازمان هاي پليسي با توجه به جايگاه حياتي آن که به نوعي با نظم و امنيت جامعه مرتبط است بيش از همه بايد به اين مسئله توجه کنند؛ همچنين نتايج پژوهش اسماعيلي (١٣٩٨) نشان مي دهد که آواي کارکنان نيز در دانشگاه علوم انتظامي امين با توجه به حياتي بودن جايگاه آن در سطح پاييني قرار دارد و مي تواند به دليل نبود بستر و زمينه هاي مناسب در راستاي ارائه نظرات باشد، اين مسئله براي دانشگاهي که محصول نهايي آن پليس است اهميت مضاعف خواهد داشت .