چکیده:
زمینه و هدف: یکی از مهمترین راههای کنترل و کاهش آسیبها و جرائم اجتماعی، ارائه خدمات مشاورهای بهنگام و همچنین کیفیّتسنجی آن است که میتواند در ارتقای سلامت افراد جامعه مؤثر واقع شود. نیروی انتظامی نیز با راهاندازی مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی، بستر و زمینۀ پیشگیری از مسائل اجتماعی و ارائه خدمات مذکور را فراهم کرده است. از همین رو پژوهش حاضر، با هدف شناسایی نگرش مراجعان دربارۀ کیفیّت ارائه خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری 11 فرماندهی انتظامی شهرستان همدان انجام شد.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ هدف، مراجعان دایره مشاوره و مددکاری کلانتری 11 فرماندهی انتظامی شهرستان همدان هستند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری در دسترس، 92 نفر از آنها برای حجم نمونه تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای تیتک نمونهای، تیمستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که کیفیّت ارائه خدمات مشاوره و مددکاری از نظر مراجعان در سطح مطلوبی بوده است؛ همچنین بین نگرش مراجعان برحسب نوع خدمت ارائهشده به آنها و بین نگرش مراجعان در حل مسائل فردی برحسب وضعیت تأهل آنها تفاوت وجود دارد؛ اما بین نگرش مراجعان برحسب سن و تحصیلات آنها و بین نگرش مراجعان در مسائل خانوادگی، مسائل حقوقی و مسائل اجتماعی برحسب وضعیت تأهل آنها تفاوت وجود ندارد.نتیجهگیری: میزان مطلوب بودن یا نبودن کیفیّت خدمات مشاوره و مددکاری پلیس، یکی از مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار بر سلامت اجتماعی شهروندان (مثبت یا منفی) در جامعۀ امروز است؛ بنابراین، برنامهریزی دقیق درزمینۀ برنامههای فوق و افزایش کیفیّت در نوع ارائه خدمات مذکور کاملاً ضرورت دارد.
Background and objective: One of the most important ways to control and reduce injuries and social crimes is to provide timely counseling services as well as quality assessment that can be effective in promoting the health of the community and the police by setting up counseling and social assistance centers. It has provided the context for the prevention of social issues and the provision of these services. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the attitudes of clients towards the quality of counseling and social assistance services of 11 police stations in Hamadan.Methodology: This research is a survey in terms of applied purpose and in terms of nature and method. The target population was the clients of the counseling and assistance department of the police station of 11 police commands of Hamadan city in July and August of 1399 (120 people). Using Krejcie and Morgan table and available sampling method, the sample size of 92 people was determined. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. Descriptive statistics and one-sample t-test, independent t-test and one-way analysis of variance were used to analyze the data.Results: The results showed that the quality of counseling and assistance services was at a desirable level for clients; There is also a difference between the attitudes of clients according to the type of service provided to them and between the attitudes of clients in solving individual problems according to their marital status; But there is no difference between the attitudes of the clients according to their age and education and between the attitudes of the clients in family issues, legal issues and social issues according to their marital status.
خلاصه ماشینی:
بررسي نگرش مراجعان دربارة کيفيت خدمات مشاوره و مددکاري اجتماعي کلانتري ١١ فرماندهي انتظامي شهرستان همدان : ايجاد امنيت رواني داود ميرزاييفر١، سعيد شريفيرهنمو٢، سيده صديقه حيات الغيبي و تاريخ دريافت : ٢٢/ ١٣٩٩/٠٨ 3 عباس عزيزي ٤ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠١/١٧ چکيده زمينه و هـدف : يکـي از مهـم تـرين راه هـاي کنتـرل و کـاهش آسـيب هـا و جـرائم اجتمـاعي، ارائـه خـدمات مشـاوره اي بهنگـام و همچنـين کيفيت سنجي آن است که مي تواند در ارتقاي سلامت افراد جامعه مؤثر واقع شود.
Behnar and Wank اهميت بررسي نگرش مراجعان و نقش آن در بهبود کيفيت ، در ايـران نيـز ايـن امـر بايـد براي ارائه بهتر خدمات مشاوره و مددکاري اجتماعي کلانتري فرماندهي انتظـامي مـورد بررسي قرار گيرد تا بتوان با توجه به نتـايج آن ، در جهـت رفـع نـواقص و بهبـود کيفيـت خدمات مشاوره و مددکاري اجتمـاعي اقـدام کـرد؛ درنتيجـه ايـن پـژوهش بـا توجـه بـه گستردگي ارائه خدمات و تعداد مرجعان در کلانتري ١١ شهر همدان ، درصـدد بررسـي نگرش مراجعان دربارة کيفيت ارائه خدمات مشاوره و مددکاري اجتماعي کلانتـري ١١ فرماندهي انتظـامي شهرسـتان همـدان و پاسـخگويي بـه سـؤال زيـر اسـت : کيفيـت ارائـه خدمات مشاوره و مددکاري کلانتري ١١ فرمانـدهي انتظـامي شهرسـتان همـدان از نظـر مراجعان چگونه است ؟ پيشينه و مباني نظري چوپاني و کرمي (١٣٩٨) با بررسـي طراحـي الگـوي شايسـتگيهـاي مشـاوران در بافـت مراکز مشاوره و خدمات روان شناسـي نيروهـاي مسـلح جمهـوري اسـلامي ايـران ، نشـان دادند که شايستگيهاي مشاوران داراي ابعاد دانشـي، بينشـي، نگرشـي، توانشـي، منشـي، مهارت ها و ويژگيهاي اخلاقي است که ٢١٦ مؤلفه را دربر ميگيرد و همۀ اين مؤلفه هـا معنادار بوده و مورد تأييد خبرگان هستند.