چکیده:
بیماری های عفونی و ویروسی چنان در جامعه پیشرفت می کنند که برای مهار آن ها واکسیناسیون بهترین راه در نظر گرفته شده است. چرا که واکسن علاوه بر خاصیت پیشگیری از بیماری موجب ارتقای سلامتی در جامعه می گردد. هم چنین اثر بخشی سریعی دارد. از جمله مواردی که برای واکسیناسیون کرونا در نظر گرفته شده است بی خطر بودن آن است اما از آن جایی که واکنش های متعددی در برابر آن شناخته شده است و مخالفان متعددی را به دنبال داشته است در این مقاله به دنبال بررسی احکام تکلیفی واکسیناسیون کرونا از دیدگاه فقها هستیم.کرونا ویروسها خانواده بزرگی از ویروسها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماریهای شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل میشود.کرونا ویروسها در دهه ۱۹۶۰ کشف شدند و مطالعه بر روی آنها بهطور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. این ویروس ها به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا میکنند
Infectious and viral diseases are progressing in the community, for which vaccination is considered the best way. Because the vaccine, in addition to its disease properties, promotes health in the community. It also has a quick effect. Among the cases that are considered for natural vaccination, it is safe, but it is where many reactions have been known against it and it has led to many opponents. Coronaviruses are a large family of viruses that range from the common cold virus to the causes of more serious illnesses such as SARS, Mers, and Covid. Had. These viruses are naturally found in mammals and birds . So far, however, seven corona viruses transmitted from animals to humans have been discovered. In December 2019, for the first time in the city of Wuhan, Hubei Province, China, a new strain of the coronavirus was identified among humans, among the first to develop Were infected with the virus; It turned out that two-thirds of them with the wholesale market of Hwanan seafood, where live animals are also sold.
خلاصه ماشینی:
اما از آن جايي که واکنش هاي متعددي در برابر آن در بين اجتماع و ديدگاه فقهاي معاصر واقع شده است ، در اين مقاله با روش توصيفي تحليلي به بررسي فقهي و جامعه شناختي واکسيناسون هراسي کرونا و احکام تکليفي اين مسأله پرداخته شده است و با توجه به قواعد فقهي چون قاعده احسان تهيه واکسن و واکسيناسيون بر عهده حکومت بوده و با توجه به مصلحت ملزمه اي که دارد، افراد مکلف به انجام آن هستند.
با همين رويکرد بايد گفت واکسن کويد ١٩ که براي مقاوم سازي جسم انسان توليد مي شود، اگر داراي عوارض جانبي زيان بخش باشد، نمي توان از زيان هاي آن چشم پوشيد و نسبت به آن ها حکمي نداد زيرا در اين صورت حکم عدم ضمان يا عدم حکم به ضمان ، خود حکمي ضرري بوده که صد البته حکم ضرري در شريعت اسلامي نهي شده است .
حضور پيدا ميکند و ديگران را به اين ويروس آلوده ميکند آيا مرتکب جرمي شده است ؟ و اگر شخص ناقل سبب مرگ ديگري شود، آيا مرتکب قتل شده و چه نوع قتلي به شمار ميآيد؟ در پاسخ بايد گفت تمام جرائم به شکل عمدي صورت نميگيرد، گاهي برخي جرائم با سهل انگاري و احتياط نکردن ميتواند تبعات جدي در پي داشته باشد و موجب مسئوليت کيفري شود، اما براي افرادي که با رعايت نکردن اصول بهداشتي سلامت ديگران را به خطر مياندازند، قانونگذار تدابيري انديشيده است و ميتوان به قانون طرز جلوگيري از بيماريهاي آميزشي و بيماريهاي واگيردار اشاره کرد.