چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، تدوین برنامه استراتژیک مدیریت استعدادهای ورزشی دانشآموزان ایران بود. بدین منظور از روش SWOT و تکمیل جدول برنامهریزی راهبردی کمی براساس نظر 30 نفر از کارشناسان خبره تربیت بدنی آموزش و پرورش که به روش نمونه گیری غیرتصادفی داوطلبانه انتخاب شده بودند، استفاده گردید. بر این اساس تعداد 10 قوت، 11 ضعف، 9 فرصت و 7 تهدید در خصوص مدیریت استعدادهای ورزشی دانش آموزان حاصل گردید و سپس راهبردهای موثر شناسایی شدند. همچنین یافتههای این تحقیق نشان داد که تشکیل کارگروه نظارت بر فرایند مدیریت استعداد ورزشی دانشآموزان با بهرهگیری از افراد دارای تخصص در ورزش دانش آموزی، شایسته سالاری، تخصصگرایی و انتخاب برترین مربیها در هر رشته ورزشی به منظور استعدادزایی و پرورش افراد مستعد برای ورزش قهرمانی، به کارگیری افراد ورزشی در راس امور مربوط به تربیت بدنی آموزش و پرورش و پیشگیری از ورود افراد غیر ورزشی و تاسیس پایگاههای استعدادیابی ورزشی، مدارس تخصصی ورزش و گسترش کانونهای ورزشی دانشآموزی با حمایتهای مردمی، فدراسیونها و بخش خصوصی با دستیابی به امتیاز بیشتر به عنوان راهبردهای اساسی در مدیریت استعدادهای ورزشی دانشآموزان شناسایی شدند و سایر راهبردها در اولویتهای بعدی قرار گرفتند. این اولویتها میتوانند به منظور تحقق اهداف سازمانی در حوزه مدیریت استعدادهای ورزشی دانشآموزان به کار روند و سازمان میتواند اقدامات و سیاستهای لازم را برای به کارگیری آنها اتخاذ نماید.
خلاصه ماشینی:
هم چنين يافته هاي اين تحقيق نشان داد که تشکيل کارگروه نظارت بر فرايند مديريت استعداد ورزشي دانش آموزان با بهره گيري از افراد داراي تخصص در ورزش دانش آموزي، شايسته سالاري، تخصص گرايي و انتخاب برترين مربيها در هر رشته ورزشي به منظور استعدادزايي و پرورش افراد مستعد براي ورزش قهرماني ، به کارگيري افراد ورزشي در راس امور مربوط به تربيت بدني آموزش و پرورش و پيشگيري از ورود افراد غير ورزشي و تاسيس پايگاه هاي استعداديابي ورزشي، مدارس تخصصي ورزش و گسترش کانون هاي ورزشي دانش آموزي با حمايت هاي مردمي، فدراسيون ها و بخش خصوصي با دست يابي به امتياز بيشتر به عنوان راهبردهاي اساسي در مديريت استعدادهاي ورزشي دانش آموزان شناسايي شدند و ساير راهبردها در اولويت هاي بعدي قرار گرفتند.
در واقع توسعه استعداديابي در حوزه ورزش دانش آموزي نيازمند وجود چشم اندازي بلند مدت و جامع است و به تبع آن ، نياز به برنامه ريزي طولاني مدت و نيز استفاده از نظرات خبرگان دارد؛ لذا استفاده از يک طرح و دستور در سطح معاونت تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش کشور که با در نظر گرفتن نقاط قوت و نقاط ضعف و سپس شناسايي فرصت ها و تهديدهاي محيطي در راستاي رسيدن به يک چشم انداز مناسب ، راهبردها و سياست هاي قابل انجام و کاربردي را با به کارگيري مؤلفه ها و توجه نمودن به برنامه هاي استعداديابي ورزشي در کشورهاي توسعه يافته ارائه نمايد، ضروري به نظر مي رسد.
بنابراين تحقيق حاضر در پي آن است که به تدوين برنامه ريزي راهبردي حوزه مديريت استعدادهاي ورزشي دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش بر اساس ماتريس SWOT بپردازد و راهبردهاي شناسايي شده را براي بهبود اين سيستم با استفاده از جدول QSPM اولويت بندي نمايد.