چکیده:
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی اثربخشی تصویرسازی ذهنی بر کسب مهارت شوت ایستگاهی در فوتبال بود. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان در این تحقیق شامل 36 بازیکنان فوتبال نیمه ماهر پسر با میانگین سنی 0. 68 ± 17. 09 سال در سال 1401 بودند. بعد از انتخاب شرکت کنندگان و تکمیل فرم مشخصات فردی دستور العمل تصویرسازی و آزمون شوت مور-کریستین و اصول ضربه ایستگاه فوتبال به صورت شفاهی توضیح داده شد. سپس از آنها آزمون توانایی تصویرسازی ذهنی و آزمون شوت در 4 بلوک 4 کوششی گرفته و نتایج ثبت گردید. بر اساس نمرات بدست آمده شرکت کنندگان در 3 گروه تقسیم بندی شدند. جلسات اکتساب به مدت 3 هفته و هر هفته 2 جلسه تمرین و در هر جلسه 8 بلوک 4 کوششی بود. از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری مکرر در سطح معناداری 0. 05 استفاد شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که در مرحله اکتساب گروههای با تصویرسازی مثبت به طور معنادار بهتر از گروههای تصویر سازی منفی و گروه کنترل عمل کردند. همچنین با توجه به معنادار بودن اثر تعاملی تصویرسازی × جلسات تمرین مشاهده شد که از جلسه سوم به بعد گروههای تصویرسازی مثبت به طور معناداری بهتر از گروههای تصویر سازی منفی و کنترل عمل کردند. به نظر میرسد که تمرین تصویرسازی بر اجرای شوت ایستگاهی فوتبالیستها تاثیرگذار بوده است و به مربیان فوتبال پیشنهاد میشود برای آموزش مهارت شوت ایستگاهی به افراد نیمه ماهر، از تصویرسازی مثبت استفاده نمایند
خلاصه ماشینی:
com 104 مقدمه : به منظور دست يابي به عملکرد بهتر، ورزشکاران زمان زيادي را صرف تمرين مهارت ها در موقعيت هاي مختلف ميکنند (لطفي ، طهماسبي، فرقاني و سزوارک ١، ٢٠٢٠) از سوي ديگر فشار رواني يک عامل تأثيرگذار بر اجرا هميشه با انسان است و ورزشکاران براي دست يابي به عملکرد بهتر جداي از تمرينات بدني بايد از تمرينات ذهني ٢ و شناختي نيز استفاده کنند به خصوص مهارت هايي که دقت و تمرکز بر اجراي ورزشکاران نقش اساسي دارد، تا بتوانند اضطراب و انگيختگي خود را کنترل نمايند (يداله زاده ، ١٣٩٧).
محققان و 1 Szwarc 2 Mental exercises 3 Schinke, Papaioannou, Henriksen, Si & Zhang 4 Self-talk 5 Mental Imagery 6 Relaxation techniques 7 Targeting 8 Munroe-Chandler & Guerrero 9 Coppel 10 Free kick football 11 Mental imagery 12 Simonsmeier, Androniea, Buecker & Frank 105 پژوهشگران روان شناسي ورزش ضعف هايي را در روش هاي تمرين ذهني مورد تأکيد قرار دادند که از جمله آن ميتوان به خستگي ذهني اشاره کرد (ماتي١٣ و مونرو- چاندلر، ٢٠١٢).
13 Mattie 14 Williams, Cooley, Newell, Weibull & Cumming 15 Cumming 16 Suggate & Lenhard.
17 Arousal regulation theory 18 Dual coding theory 19 Image-language-practice view 20 Raalte, Brewer, Lewis, Linder, Wildman 21 Dagrou, Gauvin & Halliwell 106 هم چنين اجراي روش هاي علمي غير از تمرينات سنتي به منظور ايجاد شرايط بهتر براي اجراي اين گونه مهارت ها ضروري است .
نتايج آزمون هاي t مستقل براي مقايسه عملکرد دو گروه تصويرسازي مثبت و منفي در هر يک از جلسات تمرين ، در جدول (٧) خلاصه شده است .