چکیده:
تقدس عناصر و مولفههای یک دین / آیین از مهمترین ویژگیهای آن محسوب میشود. مقدسات در یک دین، محمل و محور بسیاری از اعمال و آموزههای آن دین هستند. ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) نیز دارای مقدسات فراوانیاند که هر کدام با توجه به معیار و ملاک خود، تقدس یافتهاند. یکی از مباحث مهم در خصوص مقدسات، ملاک تقدس آنهاست. ملاک تقدس در ادیان ابراهیمی را میتوان از کتب مقدسشان استخراج کرد. در این نوشتار، ملاک تقدس اموری مانند خدا، مکان، زمان، افراد و اشیای مقدس بررسی شده است. براساس یافتههای این تحقیق، با توجه به توحیدی بودن این سه دین، میتوان ملاک و معیار تقدس در این ادیان را اصطفا، توجه، وضع، اراده، تجلی، امر و نهی الهی و مرتبط بودن به خدا دانست. البته در یهودیت و مسیحیت با توجه به تقدس قوم و الوهیت حضرت عیسی، ملاک تقدس در این دو دین با اسلام از جهاتی متفاوت است.
The sanctity of the elements and components of a religion/ritual is considered one of its most important features. Sacred things in a religion are the basis of many practices and teachings of that religion. Abrahamic religions (Judaism, Christianity and Islam) also have many sacred things, each of which has been sanctified according to its criteria. One of the important topics regarding the sacred things is the criterion of their sanctity. The standard of sanctity in Abrahamic religions can be extracted from their holy books. This article has examined the criteria of sanctity of things such as God, place, time, people and holy things. Based on the findings, considering the fact that these three religions are monotheistic, it is possible to consider the standard of holiness in these religions as istfa, attention, status, will, manifestation, divine command and prohibition, and communication with God. Of course, in Judaism and Christianity, considering the sanctity of the nation and the divinity of Jesus, the standard of sanctity in these two religions is different from Islam in some cases.
خلاصه ماشینی:
در تفسير عهد عتيق در ذيل فقره سوم اول پادشاهان، اينچنين آمده که خانه خدا را حضرت سليمان بنا کرد، اما اين خداوند بود که عمل تقدس بخشيدن به اين مکان را انجام داد (هنري، 2011، ج 1، ص 325).
بنابراين معيار تقدس اين اماکن طبق عهد عتيق، آن است که مسکن و محل عبادت يهوه بوده و چون اين اماکن خانه خدا هستند، عمل تقديس آنها را نيز خود خداوند انجام داده است.
در تفسير کتاب مقدس نيز درباره علت تقدس روز شنبه گفته شده است: اين روز را خداوند به اين علت مقدس کرد تا يهوديان متوجه شوند و درک کنند که خداوند آنها را براي خودش و برای خدمت به خودش، مقدس کرده است، و از اين امر ويژه (تقدس روز شنبه)، ازيکسو نفع يهوديان را خواستار شده و از سوی ديگر مجد خود (خدا) را اراده کرده است (هنري، 2011، ج 1، ص 214).
ازاینرو هرچند در عهد عتيق محور تقدسْ خداوند متعال است، اما اين تقدس به صورت ويژهاي شامل حال قوم بنياسرائيل نيز شده است.
ملاک تقدس نان و شراب مقدس مسيحيان به ياد شام آخر حضرت عيسي( که در عهد جديد ذکر آن نيز آمده است، آيين «عَشاي رباني» را در کليسا برگزار ميکنند: و نان را گرفته، شکر نموده و پاره کرده، به ايشان داد و گفت: اين است جسد من که براي شما داده ميشود.