چکیده:
هدف پژوهش توسعهای-کاربردی، از نظر نوع روابط موجود در مدل، از نوع تحقیقات علی- همبستگی است. در مرحله کیفی 1 نفر از خبرگان صنعت ساختمان بر اساس روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و به منظور شناسایی مؤلفههای اصلی و شاخصها، طراحی پرسشنامه و طراحی مدل مصاحبه نیمه ساختار یافته و بحث گروههای کانونی انجام شد. در ادامه در نرمافزارMAXQDA پیادهسازی و با انجام کدگذاری باز و محوری شاخصها، شناسایی و تلخیص گردید و سپس با استفاده از روش دلفی، شاخصها به تأیید نهایی خبرگان رسیده و در مرحله بعد با استفاده از کدگذاری گزینشی، چارچوب نهایی مدل شکل گرفت. در بخش کمی به منظور اعتبار سنجی مدل، پرسشنامهای با استفاده از نتایج روش کیفی تنظیم شد که شامل؛ 64شاخص و 11 مؤلفه بود و بین70 نفر از سازندگان در استان تهران و انبوهسازان صنعت ساختمان که دارای کسب وکارهای خانوادگی فعال در سطح بینالمللی هستند و کارآفرینی داشتهاند، توزیع شد. دادهها با روش حداقل مربعات جزیی (PLS) تجزیه و تحلیل شد. از اهم نتایج تحقیق این بود که؛ ضرایب مسیر بین متغیرهای؛ حمایت دولت (0/242)، استراتژی موثر(0/223)، مزیت رقابتی (0/256) و شناسایی بازار (0/497) با متغیر بینالمللیسازی در سطح معناداری بالاتر از 1/96تائید شد.
The purpose of development-applied research, in terms of the type of relationships in the model. In the qualitative stage, 1 construction industry expert was selected based on snowball sampling method and to identify the main components and indices, questionnaire design and semi-structured interview model design and focus groups were discussed. Then the indices were identified and summarized in MAXQDA software by open and axial coding of the indices. Later on, the indices were approved by the experts finally using Delphi method, and the final framework of the model was formed using selective coding in the next stage. In the quantitative section, a questionnaire was developed using qualitative method results to validate the model, which had 64 indices and 11 components were distributed among 70 builders in Tehran and mass builders of the construction industry with family businesses active at international level and had entrepreneurship history. Data was analyzed using partial least squares regression (PLS). The most significant results were that the path coefficients between government support (0.242), effective strategy (0.223), competitive advantage (0.256) and market identification (0.497) with internationalization variables were confirmed at a significant level above 1.96.
خلاصه ماشینی:
در بخش کمي به منظور اعتبار سنجي مدل ، پرسشنامه اي با استفاده از نتايج روش کيفي تنظيم شد که شامل ؛ ٦٤ شاخص و ١١ مؤلفه بود و بين ٧٠ نفر از سازندگان در استان تهران و انبوه سازان صنعت ساختمان که داراي کسب وکارهاي خانوادگي فعال در سطح بين المللي هستند و کارآفريني داشته اند، توزيع شد.
پيشينه تحقيق عباسي اسفنجاني و همکاران (١٣٩٨)، در پژوهشي با عنوان "بررسي دانش بازرگاني بر فرايند بين المللي شدن کسب وکارها" با استفاده از ابزار پرسشنامه از مديران و کارشناسان ١٠٤ شرکت بازرگاني از ٥ کسب وکار مختلف داخلي و خارجي به اين نتيجه رسيده اند که تمام متغيرهاي شايستگي فردي کارکنان ، باورها و عادات سازماني و رويه هاي شرکت با شاخص شدت بين المللي شدن کسب وکارها ارتباط معنادار دارد.
97 جدول ٦- ارتباط بين مولفه ها به صورت خلاصه (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري در تدوين مدلي جهت بين الملليسازي کسب وکارهاي خانوادگي کارآفرينانه در ايران (مورد مطالعه صنعت ساختمان )، نتايج تحليل کيفي، مولفه هاي مدل که ١- تجهيزات ، منابع و امکانات موجود، ٢- ميزان دانش و انتقال فن آوري اطلاعات ، ٣- عوامل محيطي ، ٤- عوامل سازماني، ٥- فرصت هاي صادرات ، ٦- فرصت هاي نوآوري و کارآفريني، ٧- حمايت دولت و شرايط سياسي کشور، ٨- استراتژيهاي مؤثر، ٩- مزيت رقابتي، ١٠- شناسايي بازار هدف بين المللي و ١١- بين الملليسازي ميباشند، را نشان داد.