چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش درمانی موسیقی بومی در کاهش رفتار نابهنجار پرخاشگری
در میان نوجوانان انجام شده است. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی بوده و نمونهها از میان
دانش آموزان مقطع دبیرستان پسرانه ناحیه ۲ مشهد که دچار اختلال پرخاشگری بودهاند. انتخاب
شدهاند. این نمونهها بهصورت تصادفی, در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتهاند. برای
جمعآوری دادهها از پرسشنامه پری باس استفاده شده است. گروه آزمایش. تحت جلسات موسیقی
درمانی بر مبنای موسیقی بومی در ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقهای قرار گرفتهاند و در تجزیه وتحلیل دادهها
از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شده است. ییافتهها حاکی از این است که بین میانگین گروه
آزمایش و کنترل در تمام زیرمقیاسهای پرخاشگری تفاوت معنادار وجود دارد. براساس یافتههاء
به منظور کاهش رفتار نابهنجار پرخاشگری و تضمین سلامت روان نوجوانان. نیاز به فراهم ساختن
شرایطی برای آموزش موسیقی بومی به گروه نوجوان. در مراکز آموزشی احساس میشود.
خلاصه ماشینی:
گروه آزمايش ، تحت جلسات موسيقي درماني بر مبناي موسيقي بومي در ٨ جلسه ١٢٠ دقيقه اي قرار گرفته اند و در تجزيه وتحليل داده ها از تحليل واريانس چندمتغيري استفاده شده است ، يافته ها حاکي از اين است که بين ميانگين گروه آزمايش و کنترل در تمام زيرمقياس هاي پرخاشگري تفاوت معنادار وجود دارد.
٢. پيشينه پژوهش کريمي و همکاران در پژوهشي با عنوان تأثير موسيقيدرماني بر توجـه انتخـابي کودکـان داراي اختلال نارسايي توجه بيش فعالي در نشريه کودکـان اسـتثنايي، (١٣٩٠)، شـماره ٣٩ از روش مطالعات تجربي ـ مداخله اي به صـورت پيش آزمـون ـ پس آزمـون ، بـا گـروه کنتـرل استفاده کرده اند.
تجزيـه و تحليـل داده هـا بـر حسب آمار تحليل واريانس چند متغيره و آزمون تي وابسته انجام گرفت و مقايسـه ميـانگين نمرات دو گروه کنترل و آزمايشي، دانش آموزان داراي اختلال نقص توجه ، بيش فعالي نشـان داد که افزايش نمرات پس آزمون در تمامي موارد در گروه آزمايشـي، بيشـتر از گـروه کنتـرل بوده است .
گشول و همکاران در پژوهشي با عنوان اثربخشي موسيقيدرماني بـر رفتارهـاي کليشـه اي، رفتارهاي آسيب به خود و رفتارهاي پرخاشـگرانه کودکـان اتيسـتيک ، در نشـريه روان شناسـي افراد استثنايي (١٣٩٣)، شـماره ١٥ از روش شبه آزمايشـي بـا طـرح پيش آزمـون و پس آزمـون استفاده کرده اند.
رستگار، در پژوهشي با عنوان اثربخشـي گـوش دادن بـه موسـيقي (موسـيقيدرماني) بـر سلامت روان دانشـجويان دانشـگاه آزاد اسـلامي واحـد تهـران شـمال در نشـريه ايـده هاي روان شناسي (١٣٩٩)، شماره ٨ از روش شبه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون بـا يـک گروه آزمايشي و يک گروه کنترل استفاده کرده است .