چکیده:
قارا سورفا سفرهای نذری و سیاهرنگ است که نماد بزرگی و شکوه صاحب نذرء یعنی (حضرت
فاطمه(س)) و رنگ سیاه آن. نشانه سوگوار بودن اهل مجلس است. این سفره نذری در بین اغلب
مردم مناطق آذربایجان ایران. شناخته شده و رایج است اما مراسم مذهبی و نمادین آن در میان
اهالی آلنی (آللی) رنگ و بوی ویژهای به خود گرفته است. ریشههای این تفاوت در زندگی
مذهبی و محیط زیست خاص این مردم. خود را به خوبی نمایان میکند. در مقاله حاضر به مطالعه
و بررسی مردمشناسی نمادهای این آیین مذهبی در زندگی اجتماعی مردم آلنی پرداخته شده است.
در این پژوهش کیفی با چارچوب نظری که از جنس مطالعه موردی است. از روش مشاهده
مشارکتی بهره بردهایم. تمام تلاش بر این بوده است که زوایای پنهان و آشکار این سفره نذری و
نمادهای خاص آیینی این مراسم مذهبی که در این دیار قدمت دیرینه دارد» مشخص شود. روش
گردآوری اطلاعات این پژوهش میدانی است و در پارهای از مسائل, به اسناد و کتابهای مرتبط با
موضوع بحث هم مراجعه شده است. ابزار گردآوری اطلاعات. دوربین فیلمبرداری: عکاسی و
دستگاه ضبط صدا بوده که از طریق مصاحبه مشارکتی جمعآوری و تنظیم شده است.
خلاصه ماشینی:
مطالعه مردم شناسي مراسم نمادين ، آييني و مذهبي قارا سورفا در زندگي اجتماعي مردم آللي استان اردبيل (تاريخ دريافت ١٤٠٠/١٢/١٧، تاريخ پذيرش ١٤٠١/٢/٢٠) 1 عمار احمدي 2 يوسف زينالي آللي چکيده قارا سورفا سفره اي نذري و سياه رنگ است که نماد بزرگي و شکوه صاحب نذر، يعني (حضـرت فاطمه (س )) و رنگ سياه آن ، نشانه سوگوار بودن اهل مجلس است .
اين سفره نذري در بين اغلب مردم مناطق آذربايجان ايران ، شناخته شده و رايج است اما مراسم مـذهبي و نمـادين آن در ميـان اهالي آلني (آللي) رنگ و بوي ويژه اي به خود گرفته اسـت .
آلني در نقشه ايران پرسش اصلي عبارت است از: ـ اجراي مراسم آييني قارا سورفا در ميان مردم آللي چگونه است ؟ پرسش هاي فرعي نيز عبارت اند از: ـ آيا شبيه اين مراسم در مناطق و روستاهاي همجوار اين روستا اجرا ميشود؟ ـ اين مراسم نمادين چگونه و به چه شيوه هاي در بين اهالي روستا مرسوم بوده است ؟ ـ بازتاب فرهنگي اين مراسم نمادين چگونه خود را در فرهنگ مردم آللي نشان ميدهد؟ روش پژوهش کيفي است و در آن از چارچوب نظريه ها هم استفاده شده است .
(ناقلي: مصاحبه ) مکان قارا سورفا: به منظور تداعي فضاي معنوي و آرامش بخش در اغلـب مـوارد، خانه هايي سنتي و قديمي را انتخاب ميکنند کـه دسـت کم داراي امکانـات زيـر باشـند: دالان ورودي با پله هاي کوتاه در ورودي در حيـاط ، اوجـاقليق ١ يـا ماطبـاخ (آشـپزخانه مجزا)، دهليز٢ (سالن کوچک )، يک قوناق اوتاغي ٣ (اتاق بزرگ مهمـان ) و ائـو اوتـاغي ٤ (اتاق صاحب خانه ) که در اغلب معماريهاي سنتي روستاهاي آذربايجان ديده ميشـود.