چکیده:
انگیزش یکی از عوامل اصلی بروز رفتار است و در تمام رفتارها از جمله یادگیری، عملکرد، ادراک، دقت، یاداوری، فراموشی، تفکر، خلاقیت و هیجان اثر دارد. انگیزش را می توان نیروی محرک فعالیتهای انسان و عامل جهت دهنده او تعریف کرد. همچنین برای توضیح و تبیین تفاوت بین دانش اموزانی که استعداد یکسانی برای یادگیری دارند، اما پیشرفت پیشرفت تحصیلی انها متفاوت است، می توان از این مفهوم استفاده کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انگیزش بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان بود که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. جهت دستیابی به این هدف پژوهشی از مطالعات کتابخانه ای از قبیل مقاله، ژورنال ها، سایت های Sid ، Magiran و... استفاده شد. نتایج بررسی نشان داد که کیفیت منبع درسی، استفاده از شبکه رشد، سنجش کارپوشه، یادگیری مشارکتی، آموزش مهارتهای تحصیلی، بازی تخیلی و نقش اساسی معلم تاثیر مستقیم و معناداری بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج بررسي نشان داد که کيفيت منبع درسي ، استفاده از شبکه رشد، سنجش کارپوشه ، يادگيري مشارکتي ، آموزش مهارتهاي تحصيلي ، بازي تخيلي و نقش اساسي معلم تاثير مستقيم و معناداري بر انگيزش تحصيلي دانش آموزان دارد.
تقوايي يزدي(١٤٠٠) در پژوهش خود در پژوهش خود با عنوان تأثير کاربرد شبکه ملي مدارس ايران (رشد) بر خلاقيت و انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به اين نتيجه دست يافت که استفاده از شبکه رشد، بر روي افزايش خلاقيت و انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدايي شهرستان ساري تاثير معناداري دارد.
قاسمي سامني و همکاران (١٣٩٩) در پژوهش خود با عنوان بررسي تاثير الگوي طراحي آموزشي انگيزشي کلر بر يادگيري و انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به اين نتيجه دست يافتند که ميزان يادگيري و انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزاني که با استفاده از الگوي طراحي آموزشي انگيزشي کلر آموزش ديده بودند، بيشتر از گروه کنترل بود.
سامري يار و همکاران (١٣٩٩) در پژوهش خود با عنوان تاثير آموزش مهارت هاي تحصيلي بر انگيزش پيشرفت و عملکرد تحصيلي دانش آموزان پسر پايه ششم ابتدايي در درس رياضي به اين نتيجه دست يافتند که در اثر آموزش مهارت هاي تحصيلي(برنامه ريزي، مديريت زمان ، شيوه ء صحيح مطالعه و تمرين دروس ،...
81 باتوجه به جدول ١، به اين نتيجه دست مي يابيم که کيفيت منبع درسي ، استفاده از شبکه رشد، سنجش کارپوشه ، يادگيري مشارکتي ، آموزش مهارتهاي تحصيلي ، بازي تخيلي ونقش اساسي معلم تاثير مستقيم ومعناداري بر انگيزش تحصيلي دانش آموزان دارد.