چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نگرش به بزهکاری با استرس ادراک شده، راهبردهای مقابله ای و ابعاد هویت در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر زمان یک پژوهش مقطعی، از لحاظ نوع دادهها کمی و از نظر روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه و روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای بود. از جامعه آماری مذکور بر اساس فرمول مورگان و کرجسی 351 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل چهار مقیاس استاندارد نگرش به رفتارهای بزهکارانه فضلی (1389)، استرس ادراک شده کوهن (1983)، راهبردهای مقابله ای بلینگز و موس (1984) و ابعاد هویت چیک، اسمیت و تروپ (2002) بود. برای آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد راهبرد مقابله مساله مدار و هیجان مدار، استرس ادراک شده و هویت پیش بینی کننده معنادار نگرش مثبت به بزهکاری می باشند. (با توجه به مقدار بتا می توان گفت که با یک واحد افزایش انحراف معیار در متغیر راهبرد هیجان مدار، 37 صدم انحراف معیار گرایش مثبت به بزهکاری افزایش می یابد. با توجه به مقدار بتا می توان گفت که با یک واحد افزایش انحراف معیار در متغیر هویت، 39 صدم انحراف معیار نگرش مثبت به بزهکاری کاهش می یابد. با توجه به مقدار بتا می توان گفت که با یک واحد افزایش انحراف معیار در متغیر استرس ادراک شده، 38 صدم انحراف معیار نگرش مثبت به بزهکاری کاهش می یابد). راهبرد مقابله مساله مدار، استرس ادراک شده و هویت پیش بینی کننده معنادار نگرش منفی به بزهکاری می باشد. بین نگرش به بزهکاری با استرس ادراک شده رابطه معناداری وجود دارد. بین نگرش به بزهکاری با راهبرد مقابله ای مساله مدار و هیجان مدار رابطه معناداری وجود دارد. بین ابعاد هویت و مولفه های هویت شخصی و هویت جمعی، ارتباطی و جمعی با سازه نگرش به بزهکاری ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
(2002 پژوهش حاضر به دنبال رابطه نگرش به بزهکاري با استرس ادراک شده ، راهبردهاي مقابله اي و ابعاد هويت در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان ميباشد.
با اشاره مختصري که در رابطه با پيامدهاي چهار متغير پژوهش شد و با عنايت به مطالب فوق همچنين با توجه به اينکه پژوهشي با اين عنوان يافت نشد لذا پژوهش حاضر در صدد پاسخگويي به اين سؤال است که آيا بين نگرش به بزهکاري با استرس ادراک شده ، راهبردهاي مقابله اي و ابعاد هويت در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان رابطه وجود دارد؟ 3 .
متغيرهاي پژوهش تعريف مفهومي و عملياتي متغيرها متغير ملاک : نگرش به بزهکاري متغير پيش بين : استرس ادراک شده ، راهبردهاي مقابله اي و ابعاد هويت متغير کنترل : دوره تحصيلي تعريف هاي مفهومي نگرش به بزهکاري تعريف بزه و رفتار بزهکارانه در هر جامعه اي با قوانين حقوق و هنجارهاي اجتماعي آن جامعه مشخص ميشود (ساهمي ، 46 ٢٠١٣) ولي به طور کلي بزه نوعي رفتار است که در قانون براي آن مجاورت و تنبيه در نظر گرفته شده است .
فرضيه هاي فرعي ١- بين نگرش به بزهکاري با استرس ادراک شده در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان رابطه وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه نگرش به بزهکاري با استرس ادراک شده ، راهبردهاي مقابله اي و ابعاد هويت در دانش - آموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان انجام شد.
Multidimensional assessment of coping: a critical evalu- ation, Journal of Personality and Social psychology, 58, 854-844.