چکیده:
مقدمه: بقا و موفقیت هر نظام آموزشی به دانش، تخصص، توانایی و مهارت معلّمین به عنوان هسته اصلی یادگیری بستگی دارد. با درنظر گرفتن اهمیت نقش معلّمین در یادگیری زبان انگلیسی ، پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش مولفههای شکلدهنده هویت جامع معلّم زبان انجام شده است.روش تحقیق: اطلاعات موردنیاز برای مطالعه حاضر بصورت کیفی، بر اساس الگوی کدگذاری استروس و کوربین از طریق مصاحبه-های نیمه ساختاریافته منسجم با مشارکت۴۱ معلّم ایرانی شاغل در مدارس، دانشگاهها و موسسات ارومیه، ایران و با سابقه تدریس بین 8تا18سال جمعآوری شد. دادههای مستخرج از مصاحبهها سه سوال اساسی راجع به ویژگیهای هویت جامع معلم زبان، عوامل بوجوداورنده،و نقش خود و جامعه در شکلگیری هویت معلم را دربرمیگیرند. سپس فرآیند کدگذاری باز، انتخابی و محوری با استفاده از تجزیه و تحلیل مقایسهای مداوم انجام شد.نتایج: مطالعه حاضر تلاش دارد نقش خود و جامعه را بعنوان مولفههای زمینه ای هویت جامع معلم زبان مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. با معرفی معلّمی به عنوان هسته اصلی هویت جامع معلم زبان، مولفه های زمینهای خود مطلوب و خود اجتماعی که بهترتیب نمایانگر مفاهیم عمده خود و جامعه میباشند، شناسایی شدند. بر این اساس، مولفه اول با عنوان خود مطلوب به خود معلم اشاره دارد که شامل ویژگیهای فردی و درونی موردنظر شامل تسلط زبانی، سرعت درک، چالاکی حس و وضعیت جسمی میباشند. مولفه دیگر، خود اجتماعی معلم شامل ویژگیهای اجتماعی کسبشده بعنوان معلم زبان است که وجهه معلّم، زندگی عمومی، و شخصیت رسانهای را شامل میشوند.بحث و نتیجهگیری: هسته اصلی این نظریه حول مفهوم خود بوده، بیانگر این مطلب است که ویژگیها و مولفههای یک فرد، همچنین تعاملات مختلف او در شرایط متفاوت، رابطه مستقیمی با خصوصیات فردی، اجتماعی و حرفهای خود فرد دارد. علاوه بر این، چهارچوب نظری مفهوم هویت جامع معلم زبان از مصاحبههایی استخراج شده است که از طریق آنها هویت در مفهوم ماهیت جامع معلم زبان در ایران مورد تحلیل قرار گرفته اند. یافتهها نشان میدهند که اساس هویت جامع معلم زبان از ماهیت پویای خود فرد ناشی میشود که در تعامل با جامعه بعنوان مولفه محیطی، دربرگیرنده همه جنبههای اجتماعی، جسمی ، اقتصادی و حرفهای هویت جامع معلم زبان میباشد.
Introduction: The survival and success of any learning system depends on the knowledge, expertise, ability and skill of teachers as the core of education. Regarding the important role of teachers in the process of language learning, the present study aimed to investigate the underlying factors conducive to the formation of the Holistic Identity of the Language Teachers (HILT). Method: The collected data for the present study were analyzed qualitatively, by adopting grounded theory approach (Strauss & Corbin, 2008) and collected through semi-structured interviews with 41 teachers, with teaching experiences varying from 8 to 18 years, working in schools, universities and institutions in Urmia, Iran. The collected data elicited from the interviews including three main questions of the characteristics of a language teacher identity, the causes of teacher identity, and the role of self and society in the formation of the HILT. Then the data were analyzed through open, selective, and axial coding stages observing a Constant Comparative Method. Results: The present study attempted to inquire and signify the role of self and society as the grounding factors of HILT. Introducing the Teacherality as the core category of HILT, grounding factors are the causes of HILT, naming Persona Grata and Public Persona, representing Self and Society as the major concepts respectively. Accordingly, the category coded as “Persona Grata”, referred to the Self of the teacher, including intra-personal and individualized qualifications required, namely: Language Commanding, Corporeal State, Perceptual Prompt and Sense Agility. The other factor, Public Persona, consists of socially acquired characteristics of being a language teacher, including Teacher Prestige, Public Life, and Media Person.Discussion and Conclusion: The core of this theory revolves around the concept of self, stating that the various features and factors of a person and the different interactions taking place in different circumstances would have a direct relationship with personal, social, and professional characteristics of the Self. Furthermore, the theoretical framework of the concept of HILT has been extracted from the interview data, through which the identity has been analyzed in the sense of the comprehensive nature of the language teacher in Iran. The findings indicate that the foundation of holistic identity formation stems from the dynamic nature of self, interacting in the society as contextual category encompassing all social, corporeal, economic, and professional aspects of a language teacher’s holistic identity.