چکیده:
مقدمه: تفکر طراحی رویکردی مبتنی برحل مسئله و متناسب با مهارتهای قرن بیست و یکم است که به نظر میآید همخوان با برنامه-یدرسی کار و فناوری است. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اجرای برنامه درسی کار و فناوری مبتنی بر تفکر طراحی صورت گرفته است.روش: روش انجام این پژوهش روش مطالعه اسنادی است که با استفاده از شیوه مرور منظم انجام شدهاست. در مطالعه حاضر قلمروی مقالات الکترونیکی لاتین را کلیهی مقالات الکترونیکی منتشر شده در پایگاههای داده اریک، ساینس دایرکت، تایلر و فرانسیس و اسپیرینگر و گوگل اسکلار و سایتهای آموزش و پرورش مرتبط با منابع آموزشی کار و فناوری و تفکر طراحی؛ پایگاه دادههای داخلی نورمگز؛ مگ ایران و سایت جهاد دانشگاهی و سایت آموزش و پرورش بدون محدودیت زمانی تشکیل داد. پس از جست و جو در بانک-های داده 1345مقاله بدست آمد و پس از حذف مقالات مشابه، 216 مقاله برای برسی تفصیلی انتخاب شده و با ملاک ارزیابی casp مورد ارزیابی قرارگرفتند و در نهایت 90 مقاله مورد تحلیل و بررسی کامل قرار گرفتند که 42 مقاله، کتاب و سایت برای تفکر طراحی و 5 کتاب و اسناد فرادستی، داده و منابع6 کشور و 37 مقاله و منبع برای کار و فناوری مورد استفاده قرار گرفت.نتایج: بررسی دادهها نشان داد مهمترین ابعاد الگو عبارتند از: رویکرد یادگیری، یادگیرنده، ارائه آموزش، محتوا، ارزیابی،کلاس، ابزار طراحی و روشها و فرایندهای فراشناختی. همچنین برای روایابی الگوی اجرا از مرور متخصصان با استفاده از روش گروه کانونی استفاده شد. روایی الگو با تشکیل گروه مجازی بر خط با حضور8 متخصص انجام شد.بحث و نتیجه گیری: در نهایت الگوی طراحی شده شامل دو متغیر اصلی: 1-پیش نیاز اجرا و 2- اجرا؛ شد که در مرحله پیش نیاز کارهای اولیه و زیر ساختهای مورد نیاز برای اجرای موفق مد نظر قرار داده شد که ابتدا یادگیرنده و محتوا برای تعیین نیاز و موقعیت موجود بررسی، سپس زیر ساختها و رویکرد یادگیری و مدل تفکر طراحی تعیین و با توجه به همه مسائل ذکر شده راهبرد آموزشی تعیین میشود و الگو وارد مرحله اجرا میشود که چهار عنصر اصلی اجرا یادگیرنده و معلم و مسئله و ارزشیابی و فرایندهای بین آن طبق مولفهها در این مرحله مشخص شد.
Introduction: Design thinking is a problem-solving approach tailored to 21st century skills that seems to be in line with the curriculum of work and technology. Therefore, the present study was conducted with the aim of designing a model for the implementation of work curriculum and technology based on design thinking.Method: The method of this research is the method of studying the documents which has been done using the systematic review method. In the present study, the domain of Latin electronic articles is all electronic articles published in the databases of Eric, Science Direct, Tyler, Francis, Spearinger, Google Scholar, and education sites related to educational resources, work and technology, and design thinking; Normgaz Internal Database; MagIran and established SID site and the education site without time limit. After searching the databases, 1345 articles were obtained and after deleting similar articles, 216 articles were selected for detailed review and evaluated according to the casp evaluation criterion. Finally, 90 articles were fully analyzed and reviewed, of which 42 articles , Books and sites were used for design thinking and 5 books and meta-documents, data and resources of 6 countries and 37 articles and sources were used for work and technology.Results: Data analysis showed that the most important dimensions of the model are: learning approach, learner, education presentation, content, evaluation, class, design tools and metacognitive methods and processes. Also, to validate the execution pattern, experts reviewed using the focus group method was used. Pattern validity was performed by forming an online virtual group with the presence of 8 experts.Discussion and Conclusion: Finally, the designed model includes two main variables: 1- Execution prerequisite and 2- Execution; In the prerequisite stage, the initial work and infrastructure required for successful implementation were considered. First, the learner and the content were examined to determine the existing need and situation, then the infrastructure and learning approach and design thinking model were determined. According to all the mentioned issues, the educational strategy is determined and the model enters the implementation stage, in which the four main elements of the learner-teacher implementation and the problem and evaluation and the processes between them were identified according to the components in this stage.