چکیده:
هدف اصلی این پژوهش توصیف مفصل ابعاد مختلف روششناسی مکسفنمنن برای پژوهشهای پدیدارشناسی هرمنوتیکی با نگاه زبانشناسانه است. این پژوهش در قالب روش مرور نظامند به دنبال پاسخ به این پرسش است که، ابعاد مختلف روششناسی مکس فنمنن برای پژوهشهای پدیدارشناسی هرمنوتیکی با نگاه زبانشناسانه چیستند و چگونه اند؟ نتایج پژوهش نمایانگر ابعاد مختلف روششناسی مکس فن منن است که عبارتند از: الف. رویکردهای آماده سازی طرح پژوهش برای پژوهش پدیدارشناسانه هرمنوتیک (وجودی، تمثیلی، تفسیری، تحلیلی، مضمونی) ب. پروپزال پژوهش ج. روی آوردن به ماهیت تجربه زیسته(جهت دهی به پدیده، طرح مسیله پدیدارشناسی، توضیح مفروضات و پیش فهم ها) د. کندوکاو در تجربه زیسته آنگونه که آن را زیست میکنیم ن. شرط های لازم برای توصیف پدیدارشناسانه. ط. رعایت کردن اصول اساسی پدیدارشناسی درباره تجربه زیسته. ف. تامل پدیدارشناختی (انجام تحلیل مضمونی، کشف جنبههای مضمونی در توصیفات دنیای زیسته، جداکردن تم عبارات، جمع آوری توصیفات مضمونی از منابع هنری، تعیین موضوعات ضروری). م. نوشتن پدیدارشناسی هرمنوتیکی.
The main aim of this research is to describe in detail the various aspects of Maxvanmanen's methodology for the research of hermeneutic phenomenology with a linguistic attitude. This research seeks to answer this question in the form of a systematic review: What are the different aspects of Maxvanmanen's methodology for the research of hermeneutic phenomenology with a linguistic attitude and what are these? The results of the research represent the different dimensions of Max van Menen's methodology, which are: A. Research plan preparation approaches for hermeneutic phenomenological research (existential, allegorical, interpretive, analytical, thematic). B. Research proposal J. Turning to the nature of lived experience (orienting the phenomenon, posing a phenomenological problem, explaining assumptions and preconceptions). D. Exploring lived experience as we live it. N. Necessary conditions for phenomenological description. T. Observing the basic principles of phenomenology about lived experience. F. Phenomenological reflection (performing thematic analysis, discovering thematic aspects in descriptions of the living world, separating the theme of phrases, collecting thematic descriptions from artistic sources, determining essential topics). M. Writing Hermeneutic Phenomenology.
خلاصه ماشینی:
1 Max van manen پيشينه پژوهش آنچه بررسي روش شناسي فن منن را براي پژوهش هاي پديدارشناسي و تربيتي نسبت به توصيفات صورت گرفته از روش شناسيها و روش ها و رويکردهاي پژوهش در فضاي پژوهشي فلسفه تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران ، متمايز ميکند، جامعيت ، دقت کاربردي چنين روش شناسي نسبت به توصيفات صورت گرفته از ساير ديدگاه ها خواهد بود که چنين پژوهشي به بررسي مروري راهبردها يا رويه هايي براي انجام يک توصيف پديدارشناسي غني و جمع آوري اين توصيفات زيسته ، ارائه طرح هاي گوناگون پژوهش پديدارشناختي، نحوه نگارش پروپزال در پژوهش پديدارشناختي، اصول و شروط لازم براي توصيف پديدارشناسي (درحالي در منبع اصلي روش ها و رويکردهاي پژوهش در فلسفه تعليم و تربيت به بيان توصيف شهودي بسنده شده است به طوري که خود متن نميتواند شهودي بودن را توصيف کند اما در ديدگاه فن منن ميتوان گفت براي انجام دادن يک توصيف پديدارشناختي حداقل هشت شرط و شش اصل را بايد رعايت کرد)، نحوه جهت دهي به پديده ، چگونگي بيان مسئله ، نحوه مواجهه با پيش فرض هاي خود، چگونه تامل پديدارشناختي براي انجام تحليل مضموني، کشف جنبه هاي مضموني در توصيفات دنياي زيسته و جداکردن مضامين عبارات به وسيله سه رويکرد کل گرايانه يا اندرزآميز، رويکرد انتخابي يا برجسته سازي، رويکرد دقيق يا خط به خط ، چگونگي نوشتن پديدارشناسانه و ملاحظات لازم براي آن ، ميپردازد و فضاي نويي از پژوهش هاي پديدارشناسي هرمنوتيکي با نگاه زبان شناسانه را در پژوهش هاي داخلي در زمينه پديدارشناسي گسترش ميدهد و خلاء موجود در اين زمينه را کاهش ميدهد (فرخنده ، ١٤٠٠ الف و ب و س و د).