چکیده:
پیش از شروع مسیرمدیریت دانش، برای سازمان مهم است که توانمندیها و فرصتها برای بهبود خود را بشناسد. هدف این پژوهش برای کمک به سازمانها، طراحی ابزاری نوین (ایزورات30401)، برای ارزیابی آمادگی مدیریت دانش بر پایه ایزو30401 سیستمهای مدیریت دانش ـ الزامات است. جهت دستیابی به این هدف از ابزار ارزیابی مدیریت دانش APO به عنوان چارچوب اولیه طراحی استفاده و با روش تحلیل محتوا و فراترکیب، ایزو 30401 به صورت انتقادی در برابر ابزار ارزیابی مدیریت دانش APO محک زده شد. نتایج مقایسه نشان داد که ابزار ارزیابی آمادگی APO با سیستم های مدیریت دانش ایزو30401 سازگار است. فرآیند ارزیابی آمادگی مدیریت دانش بر پایه چارچوب ایزو30401 دربرگیرنده 45 پرسش است. پرسشها در 9 گروه زمینه سازمان، رهبری، فرهنگ مدیریت دانش، طرح ریزی، فرایندها و عملیات سازمان، سرمایه انسانی، فناوری و زیرساخت، سیستم مدیریت دانش و پیامدها گروه بندی شدند. این گونه پژوهشها اعتبار بیشتری به طراحی و برنامههای کاربردی سیستم مدیریت دانش برپایه استاندارد ایزو30401 می بخشد و دستورکارهایی را برای توسعه و عملیاتی شدن بیشتر این استاندارد ایزو، توسط نهادهای صدور گواهینامه و پیاده سازی توسط مدیران ارائه می دهد. پیشنهاد میشود برای اعتباربخشی از ابزار ایزورات 30401 در سازمانها استفاده و نتایج در برابر ابزار APO بررسی شود.
Before starting on the Knowledge Management (KM) journey, it is important for the organization to know its strengths and opportunities for improvement. The purpose of research is to design a new tool (ISORAT 30401) to help organizations conduct a readiness assessment for KM based on ISO 30401: Knowledge Management Systems – requirments. To achieve this purpose, the APO KM Assessment Tool was used as a primary design framework. This article critically was benchmarked the structure and content of the ISO 30401 against the APO KM Assessment Tool taxonomies with the methods of Content Analysis and Meta Synthesis. The comparison results showed that the APO readiness assessment tool is compatible with ISO 30401 knowledge management systems. KM Readiness Assessment process based on the ISO 30401 Framework involves 45 questions. The questions are divided into 9 categories: Context of the organization, Leadership, knowledge management culture, Planning, Human capital, Processes and Operation, Technology and Infrastructure, Knowledge Management System, Outcomes. This researchs adds further legitimacy to KMS research, design, and applications based on ISO 30401 and provides guidelines for further development and operationalization of this ISO standard by certification bodies and implementation by managers. It is suggested to use this tool in organizations for validation and study the results against APO tool.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش براي کمک به سازمان ها، طراحي ابزاري نوين (ايزورات ٣٠٤٠١)، براي ارزيابي آمادگي مديريت دانش بر پايه ايزو٣٠٤٠١ سيستم هاي مديريت دانش ـ الزامات است .
(ماکسيمو و همکاران ٣، ٢٠٢٠) هدف اين پژوهش براي کمک به ســازمان ها، طراحي ابزاري نوين براي ارزيابي آمادگي مديريت دانش بر پايه ايزو ٣٠٤٠١: سيستم هاي مديريت دانش ـــ الزامات (ايزورات ٤ ٣٠٤٠١) است .
در تعاريف اين ايزو، «سيستم مديريت دانش »، بخشي از يک سيستم مديريت در ارتباط با دانش است و «اجزاي »٥سيستم دربرگيرنده فرهنگ مديريت دانش ، ساختار، 1 Asian Productivity Organization (APO) Knowledge Management Assessment Tool 2 Bressler et al.
3 Boonchan 4 High-level structure 5 Elements حاکميت و رهبري، نقش ها و مسئوليت ها؛ برنامه ريزي، فناوري، فرآيندها و عمليات سازمان هستند؛ طبق ايزو ٣٠٤٠١، سازمان بايد يک «سيستم مديريت دانش » دربرگيرنده راهبرد، فرآيندهاي مورد نياز و تعاملات آن ها را در انطباق با الزامات اين استاندارد پايه گذاري، پياده سازي و نگهداري کند و به طور دائم بهبود دهد.
دو لايه از پيامدها در APO 1 Kudryavtsev & Sadykova 2 Dimensions تعريف شده است : پيامدهاي مورد انتظار ابتکارات مديريت دانش (افزايش تواناييهاي فردي، تيمي، سازماني و افزايش توانايي اجتماعي) و اين برآيندها با هم منجر به بهره وري، محصولات و خدمات با کيفيت ، سودآوري، ارزش براي شهروندان ، پايداري اقتصادي با استفاده کارآمد از دارائيهاي سازمان و رشد ميشود.
اين چارچوب الزامات سيستم هاي مديريت دانش را براي استفاده سازمان ها تجسم ميکند.