چکیده:
در عصر پویای اقتصاد مبتنی بر دانش، سازمانها برای کسب موفقیت باید بهسمت چابکی و انعطافپذیری حرکت نمایند. یکی از الزامات اساسی برای این مهم، پدیده فراموشی سازمانی است که در سالهای اخیر مطرح شده است. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل پدیده فراموشی سازمانی در بستر فرهنگ سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی کشور میباشد. برای این منظور از روش ترکیبی تحلیل تم-دیماتل استفاده شده است. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و از نظر استراتژی از نوع مطالعه موردی است. یافتههای پژوهش هم در بعد کمی و هم کیفی از طریق مصاحبه با 12 متخصص (که از مدیران باتجربه سازمان تأمین اجتماعی، دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر و تخصص و دانش لازم در این زمینه بودند) حاصل شد، به اینصورت که ابتدا از تکنیک تجزیه و تحلیل تم، متغیرهای مؤثر بر فراموشی سازمانی در در بستر فرهنگ سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی کشور شامل تغییرات نگرشی- رفتاری، تغییرات فرآیندی، تغییرات محیط، چابکی سازمان و مدیریت اطلاعات شناسائی شد و سپس تکنیک دیماتل بمنظور بررسی ارتباط بین متغیرهای مؤثر بر فراموشی در بستر فرهنگ سارمانی بکار گرفته شد. در این پژوهش با استفاده از رسم شکل و همچنین مقادیر و همچنین تعداد فلشهای خروجی و ورودی هر معیار و با در نظر گرفتن فرضهای دیماتل، درجه تاثیرگذاری و تاثیرپذیری و همچنین شدت اثرگذاری و اثرپذیری معیارها بیان شد.
One of the most the challenges of the new age that corporate managers face is identifying, determining the degree of importance and categorizing knowledge that recognizes what knowledge is inappropriate for a good organization or knowledge to prevent its unnecessary accumulation. Therefore, considering the necessities mentioned above, the purpose of designing a model is to investigate and analyze the phenomenon of Organizational forgetting in social security organization using the theme- Dematel Combined approach. In this research, in order investigate and analyze the phenomenon of Organizational forgetting in social security organization, theme- Dematel Combined approach was used. The findings were obtained through an interview with 12 experts (who were experienced managersin social security organization with above master's degree, and experience and knowledge in this area) and a theme- Dematel Combined approach. So, firstly, the theory of Organizational forgetting in the social security organization of Iran was developed using the themeanalysis technique, and then Dematel Combined approach was used to examine the relationship between the components of the Organizational forgetting model. This research was expressed using the shape and size as well as the number of output and input arrows of each criterion, taking into account the assumptions of the Effect and Effectiveness of Dimetl, as well as the severity of the impact and the effectiveness of the criteria.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش در هر دو مرحله کيفي و کمي از ١٢ نفر خبره به عنوان جامعه آماري پژوهش حاصل شد؛ به اين صورت که ابتدا از تکنيک تجزيه و تحليل تم ، متغيرهاي مؤثر بر فراموشي سازماني در در بستر فرهنگ سازماني در سازمان تأمين اجتماعي شامل تغييرات نگرشي- رفتاري، تغييرات فرآيندي، تغييرات محيط ، چابکي سازمان و مديريت اطلاعات شناسائي شد سپس تکنيک ديماتل به منظور بررسي ارتباط بين متغيرهاي مؤثر بر فراموشي در بستر فرهنگ سارماني بکار گرفته شد.
يافته هاي پژوهش نشان دهنده اين است که متغير تغييرات نگرشي- رفتاري مشکل هسته اي پديده فراموشي سازماني ميباشد و متغير مديريت اطلاعات ، متغيري است که مشکل پديده فراموشي سازماني در بستر فرهنگ سازماني در سازمان تأمين اجتماعي را حل ميکند.
, 4 Fernandez & Sune 5 Kluge & Gronau 6 Turi et al.
به اين صورت که ابتدا از تکنيک تجزيه و تحليل تم ، متغيرهاي مؤثر بر فراموشي سازماني در بستر فرهنگ سازماني در سازمان تأمين اجتماعي شناسائي شد و سپس تکنيک ديماتل به منظور بررسي ارتباط بين 1 Wong et al.
طبق فرض تکنيک ديماتل چون (٠٩٨٨١=D+R) و (٠/٠٧٦١ =D-R) ميباشد؛ بنابراين گفته ميشود متغير (C٢) يعني تغييرات فرآيندي، فاکتوري است که مشکل هسته اي پديده فراموشي سازماني در بستر فرهنگ سازماني در سازمان تأمين اجتماعي را حل ميکند و بايد در اولويت قرارگيرد.
طبق فرض تکنيک ديماتل چون (٠/٢٣٣٥ =D+R) و (٠/٠١٣٩ =D-R) ميباشد؛ بنابراين گفته ميشود، که متغير (C٥) يعني متغير مديريت اطلاعات ، متغيري است که مشکل پديده فراموشي سازماني در بستر فرهنگ سازماني در سازمان تأمين اجتماعي را حل ميکند و بايد در اولويت توجه قرارگيرد.