چکیده:
هدف: این پژوهش به منظور آماده سازی، بررسی کفایت ویژگیهای روان سنجی و اعتبار سنجی پرسشنامه نگرش نسبت به خواندن ایساکسون و همکاران انجام شده است. پرسشنامه نگرش نسبت به خواندن تحصیلی توسط ایساکسون و همکاران در سال 2016 طراحی شده است.
روش: به منظور اعتبار سنجی این ابزار، شاخص های روایی ظاهری و محتوایی اندازه گیری شد، همچنین از تحلیل عاملی تاییدی به منظور بررسی روایی سازه استفاده گردید. برای تحلیل گویه های پرسشنامه از مدل های چند ارزشی سوال- پاسخ و برای بررسی پایایی از شاخص آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: در توسعه این ابزار، از سازه ای با سه عامل جداگانه استفاده شده است که عبارتند از: رفتارهای خواندن تحصیلی، خودکارآمدی در خواندن تحصیلی، و ارزشگذاری برای خواندن تحصیلی. روایی ظاهری گویه های پرسشنامه و تناسب آن با دانشجویان ایرانی مورد تایید قرار گرفت و همچنین بررسی روایی محتوایی نشان از ارتباط منطقی بین گویه ها و عامل ها داشت. تحلیل عاملی تاییدی برای این سه عامل نشان داد که این مدل سه عاملی ساختاری مناسب برای اندازه گیری نگرش به خواندن تحصیلی را ایجاد می کنند و برازش مناسبی بین این مدل پیشنهادی و داده های تجربی وجود دارد. گویه های این پرسشنامه ضمن داشتن برازندگی مطلوب با مدل های سوال پاسخ چند ارزشی، دارای قدرت تمیز مناسب در سطوح مختلف نگرشی افراد هستند. بررسی ضریب پایایی در این پرسشنامه نشان داد که هم عاملها به طور جداگانه و هم پرسشنامه به طور کلی در سطح مطلوبی از ثبات و پایایی قرار دارند.
ارزش/اصالت: بررسی های ما نشان داد در زبان فارسی ابزار مناسبی که بتواند به خوبی نگرش نسبت به خواندن تحصیلی را مورد سنجش قرار دهد وجود ندارد. بنابراین جای خالی ابزار ی مناسب در این حوزه به شدت مشاهده می شد. این ابزار میتواند برای استفاده در پژوهشهای آموزشی و به منظور ارزیابی علل پیشرفت یا افت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، و همچنین بررسی سبک های مطالعه و یادگیری آنها استفاده شود. شاخص ترین کاربرد این ابزار بهرهگیری از آن در آزمون ها سنجش توانایی خواندن در ابتدای دورههای بهبود خواندن در مدارس و دانشگاهها یا سایر برنامههای مداخلهای آموزش خواندن است.
Purpose: A review of texts in Persian language shows that most of the researches in the field of reading are focused on free or leisure reading and Iranian researchers have not studied academic reading. Perhaps one of the reasons for not conducting research in this field is the lack of appropriate tools. Therefore, this research was conducted in order to check the adequacy of the psychometric properties and validate the reading attitude questionnaire of Isakson et al (2016).
Method: This research is designed with a quantitative approach in order to describe the psychometric characteristics of the attitude towards academic reading questionnaire. The statistical population of this research included the students of Shahid Chamran University of Ahvaz, who were studying in this university in the first half of the academic year of 1401-1400 SH. Using stratified sampling, 890 students were selected as samples. To validate this tool, apparent and content validity indices were measured. Confirmatory factor analysis was also utilized to evaluate the validity of the structure. Multi-value question-answer models were used to analyze the questionnaire items, and Cronbach’s alpha was used to assess the reliability of this questionnaire.
Findings: In the development of the research tool, a structure with three factors was used, whose factors are: academic reading behaviors, self-efficacy in academic reading, and evaluation for academic reading. The appearance validity of the questionnaire items was confirmed, and the content validity test showed a meaningful relationship between items and factors. The confirmatory factor analysis for these three factors showed that this model provides an appropriate structure to measure the attitude to academic reading and there exists a good fit between this proposed model and experimental data. The items of this questionnaire, in addition to having a good fit with the multi-valued answer question models, have the appropriate clean power at different levels of people's attitudes. Examination of the reliability coefficient in this questionnaire showed that both the individual factors and the questionnaire, in general, are at a desirable level of stability and reliability.
Originality/value: There is no suitable tool in the Persian language that can properly assess the attitude towards academic reading. Therefore, a lack of appropriate tool in this area can be seen. This tool can be used in educational research to assess the causes of academic achievement or failure of students, as well as to study their study and learning styles. The most common use of this tool in tests is to measure reading ability at the beginning of reading improvement courses in schools and universities or other reading education intervention programs.
خلاصه ماشینی:
ir چکيده هدف : اين پژوهش به منظور آماده ســازي، بررسي کفايت ويژگيهاي روان سنجي و اعتبارســنجي پرسش نامة نگرش نسبت به خواندن ايساکسون و همکاران (٢٠١٦) انجام شده است .
روش : اين پژوهش با رويکرد کمي به منظور توصيف ويژگيهاي روان سنجي پرسش نامة نگرش نسبت به خواندن تحصيلي طراحي شده است .
Lei, Rhinehart, Howard & Cho 14.
Clump, Bauer & Bradley 2.
Pecorari, Shaw, Irvine, Malmström & Mezek 3.
ويژگي هاي جمعيت شناختي نمونة دانشجويان انتخاب شده )به تصویر صفحه رجوع شود) ابزار پژوهش ابزار اصلي اين پژوهش پرسش نامة «نگرش نسبت به خواندن تحصيلي ايساکسون ١» است .
در اين پژوهش به منظور تحليل گويه هاي پرسش نامة نگرش به خواندن تحصيلي، از مدل هاي چندارزشي نظرية سؤال -پاسخ استفاده شده است .
مقدار D به دست آمده براي پاسخ هاي اين پرسش نامه در سطح P همان طور که شکل ١ نشان ميدهد، نگرش نسبت به خواندن تحصيلي ساختاري چندبعدي دارد و ابعاد مختلف آن ضمن اينکه مجزا هستند با يکديگر هم بستگي دارند.
جدول ٦ شاخص هاي برازش براي مدل ساختاري نگرش نسبت به خواندن تحصيلي را نشان ميدهد.
جدول ٦ شاخص هاي شاخص مجموع مجذورات باقيمانده ها، ريشة دوم مجذور ميانگين باقيمانده ها و شاخص تاناکا را براي همة عامل هاي پرسش نامة نگرش نسبت به خواندن تحصيلي را نشان ميدهد.
جدول ١١ شاخصه هاي برازش سؤال هاي پرسش نامة نگرش نسبت به خواندن تحصيلي را با مدل سؤال -پاسخ مدرج نشان ميدهد.
Reading in tertiary education: Undergraduate sudent practices and attitudes.