چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر تعالی سازمانهای فرهنگیـ هنری در ارتقای کیفیت خدمات آموزشهای هنری است. این تحقیق پژوهشی کیفی است که با رویکرد مطالعة موردی بر حوزة هنری انقلاب اسلامی انجام شده است. جامعة آماری شامل مدیران و کارشناسان خبره و باتجربة حوزة هنری بود که از بین آنها سیزده نفر بر اساس روش نمونهگیری هدفمند نظری در این پژوهش مشارکت کردند. پس از مصاحبههای نیمهساختاریافته، برای کدگذاری از استراتژی ششمرحلهای کلارک و براون و برای تجزیهوتحلیل و تفسیر کدها از روش تحلیل تِم استفاده شد. شصت عامل مؤثر بر تعالی سازمانی حوزة هنری در زمینة ارتقای کیفیت آموزشهای هنری شناسایی شد که در قالب شش مقولة اصلی: اهداف و استراتژیها، رهبری، عوامل محیطی، مدیریت منابع انسانی، منابع، زیرساختها و فعالیتهای محوری دستهبندی شدند. بهرهمندی از نتایج این تحقیق میتواند در تعالی سازمانی سایر سازمانهای فرهنگیـ هنری کشور که خدمات آموزشی ارائه میدهند سودمند باشد.
The purpose of this study was to identify and explain the factors effective on the excellence of cultural-artistic organizations in the provision of art education services. This qualitative study was a case study of the Islamic Revolution Art Field Organization. The statistical population included the managers and experienced office clerks of the foregoing organization from among whom 13 individuals were selected based on theoretical purposive sampling. After transcribing the semi-structured interviews, the six-stage strategy of Braun and Clarke was used for coding and the thematic analysis method to analyze and interpret the codes. Sixty factors effective on the organizational excellence of the Art Field Organization in the art education service improvement arena were identified. These were classified as 6 main categories, including goals and strategies, leadership, environmental factors, human resource management, resources and infrastructure, and axial activities. The results of this study can help improve the organizational excellence of other artistic-cultural organizations of Iran that provide educational services.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان )، اصفهان ، ایران (تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٩/٠٨ ـ تاریخ پذیرش : ١٤٠١/٠١/٢٤) چکیده هدف از این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مـؤثر بـر تعـالی سـازمان هـای فرهنگـیـ هنـری در ارتقـای کیفیـت خـدمات آموزش های هنری است .
اما سؤال اینجاست که مدل های تعـالی سـازمانی مرسوم و شناخته شده ، که اغلب برای شرکت ها و مؤسسات صنعتی و انتفاعی کـاربرد دارد، تا چه حدّ برای سازمان های فرهنگیـ هنری نیز قابل استفاده است ؟ شواهد نشان میدهد به علت متفاوت بودن ماهیت ذاتی این نوع سازمان ها بـا سـازمان هـای صـنعتی و خـدماتی و تولیدی، ایدئولوژیمحور بودن سازمان های فرهنگیـ هنری (به ویژه در ایـران )، غیرانتفـاعی بودن اکثر این سازمان ها، ویژگیهای خاص منابع انسانی این نوع از سازمان ها در قیاس بـا سازمان های دیگر، و متفاوت بودن نوع مخاطـب و مشـتری آن هـا بـه کـارگیری مـدل هـای شناخته شدة تعالی در این سازمان ها با ابهامات و مشکلات زیـادی مواجـه اسـت .
روش پژوهش پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از لحاظ روش آمیخته (ترکیبـی) اسـت و در دو فاز کیفی و کمّی و بر اساس مطالعۀ موردی روی حوزة هنری انقـلاب اسـلامی بـه عنـوان یکی از بزرگ ترین سازمان های فرهنگیـ هنری ایران در ارائۀ خدمات آموزش هـای هنـری انجام گرفته است .