چکیده:
آموزش، منبعی کلیدی برای پرورش دانش به عنوان دارایی رقابتی است. مانند سایر حوزهها، در یادگیری، نوآوری با روشهایی مانند بازیوارسازی شکل میگیرد. بازیهایِ جدی، یک روش آموزشی کارآمدِ اثباتشده هستند که مبتنی بر ترکیب عناصر سنتی بازیها مانند سرگرمی در یادگیریی هستند؛ اما همانند هر نوآوری دیگری، مردم باید تمایل داشته باشند تا از روش جدید استفاده کنند. استفاده از یک بازیِ جدی اثباتشده درصورت عدم پذیرش دانشآموزان، هیچ تأثیر مثبتی در پی ندارد؛ بنابراین، تحلیل هدفِ استفاده از بازیهایِ جدی در زمینههای آموزشی مدیریت ضروری است.
این پژوهش از یک مدل اقتباسشده CAN (شناختی-عاطفی-هنجاری) برای بررسی هدف استفاده از یک بازی جدی– Lego© Serious Play©– در نمونهای از دانشجویان تحصیلات عالی به عنوان متخصصان آینده پرداخته است. نتایج نشان میدهد که مهمترین عامل تأثیرگذار بر انگیزۀ استفاده از بازیهایِ جدی، عملکرد یادگیری مورد انتظار است.
مدل پیشنهادی، شیوۀ جدیدی را برای مطالعه هدف رفتاری برای استفاده از روشهای نوآورانه آموزش مدیریت و نیز غنیسازی گسترش استراتژیهای آموزش بازیِ جدی در آموزش مدیریت معرفی میکند.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش از یک مدل اقتباسشده CAN (شناختی-عاطفی-هنجاری) برای بررسی هدف استفاده از یک بازی جدی لگو در نمونهای از دانشجویان تحصیلات عالی به عنوان متخصصان آینده پرداخته است.
-Serious games in management education: An acceptance analysis - Fernando Rodríguez L´opez, Mario Arias-Oliva , Jorge Pelegrín-Borondo,Luz María Marín-Vinuesa - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و کارشناس آموزش مرکز آموزش مدیریت دولتی.
نگرش دانشآموزان به استفاده از بازیهای جدی، عاملی است که باید در اجرای آنها مورد توجه قرار گیرد و قصد استفاده از آنها (در میان سایر متغیرها) به شدت تحت تأثیر متغیرهای عاطفی موثر است و هیچیک از آنها عوامل عاطفی موثر را برای توضیح هدف استفاده از این روش یادگیری نوآورانه دربر نگرفته است.
Oliver and Roos Said, Roos and Statler Csikszentmihalyi Huizinga Homo Ludens Brown Goleman and Senge Pelegrín-Borondo Technology Acceptance Model Theory of Reasoned Action Theory of Planned Behavior انتظار عملکرد و انتظار تلاش به گفته ونکاتش و همکاران (2003) 1 ، انتظار عملکرد به عنوان درجهای تعریف میشود که یک فرد معتقد است استفاده از یک فناوری خاص در بهبود عملکرد او مفید خواهد بود.
جدول 1: سازه ها، مقیاس ها و آیتم ها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} Venkatesh and Davis Venkatesh et al Watson, Clark and Tellegen Juaneda-Ayensa, Mosquera and Sierra Murillo Goldsmith and Hofacker Watson et al.
Korn, Boffo & Schmidt Müller et al.
A technology acceptance model for empirically testing new end-user information systems: Theory and results.
Acceptance and usage of a mobile information system in higher education: An empirical study with structural equation modeling.