چکیده:
تجارت الکترونیک یک حوزه نوظهور است که در حوزههای مختلف اعم از تجارت برخط سهام، اوراق قرضه، بانکداری برخط، خدمات الکترونیکی و غیره کاربرد دارد. از آنجایی که عوامل رشد و بقاء در کسب و کارها تغییر کرده است، شناسایی نیازهای مشتریان یکی از دغدغههای اصلی هر سازمانی بشمار میآید. از طرفی دیگر با پیشرفت تکنولوژی، کاربران سعی میکنند تا نیاز خود به تکنولوژی را از طریق ابزارها و نرمافزارهای که روی تلفن همراه نصب میشود برطرف کنند. این امر سبب میشود که اپلیکیشنهای تلفن همراه از محبوبیت بیشتری نسبت به وبسایتها در میان کاربران برخوردار باشند. تکنولوژیهای اینترنتی این امکان را به کاربران میدهد که ترجیحات و احساسات خود را با دیگر افراد به اشتراک بگذارند که تاثیر بسزایی در تصمیمگیری دیگر کاربران خواهد گذاشت. این پژوهش از بعد مخاطب کاربردی، از بعد هدف توصیفی و از بعد زمان مقطعی است. هدف از این تحقیق شناسایی مولفههای مربوط به رضایت معاملهگرها در صرافیهای برخط با تحلیل احساسات آنها در فضای کسبوکارهای اینترنتی و رتبهبندی معیارهای آنها با استفاده از روش نقشههای شناختی فازی میباشد. به همین منظور با استفاده از روش TF-IDF معیارهای موثر در انتخاب صرافیهای برخط را استخراج کرده با استفاده از قوانین انجمنی و نقشه شناخت فازی، روابط علی و وزن بین نیازهای کاربران مشخص شد همچنین از 45 معیار استخراج شده تنها 19 تا از معیارها دارای نقش میباشند به همین ترتیب با استفاده از وزن معیارهای استخراج شده از روش نقشههای شناختی فازی معیارهای موثر در انتخاب صرافیهای برخط رتبهبندی شدند. توسعه دهندگان کسب و کارهای اینترنتی میتوانند با توجه به این ویژگیها نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و در فضای رقابتی کسب و کار خود موفقتر عمل کنند.
E-commerce is an emerging field that is used in online trading of stocks, bonds, online banking, electronic services, etc. Since the factors of growth and survival in businesses have changed, identifying the needs of customers is one of the main concerns of every organization. On the other hand, with the advancement of technology, users try to solve their need for technology through tools and software installed on mobile phones. This causes mobile applications to be more popular than websites among users. Internet technologies allow users to share their preferences and feelings with other people, which will have a significant impact on users' decisions. This research is basic in terms of audience, descriptive in terms of objective and cross-sectional in terms of time. The purpose of the research is to identify the components related to the satisfaction of traders in online exchanges by analyzing their feelings in the space of online businesses and ranking their criteria using the method of fuzzy cognitive maps. For this purpose, we used the TF-IDF method, in order to identify the effective criteria for selection of online exchanges and by using association rules and fuzzy recognition map, the causal relationships and weights between users' needs were determined. The finding show that out of the 45 extracted criteria, only 19 Criteria have a role.and by using the weight of the criteria extracted from the method of fuzzy cognitive maps, the effective criteria in the selection of online exchanges were ranked. Internet business developers can identify their strengths and weaknesses according to these features and be more successful in the competitive environment of their business.
خلاصه ماشینی:
تبيين الگوي تصميم گيري داده محور براي شناسايي عوامل موثر بر رضايت معامله گران صرافيهاي برخط با استفاده از نقشه شناختي فازي(مورد مطالعه : گوگل پلي و اپل استور) مليکا محتشمي معالي * ١ * تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٩/١٤ علي حسين زاده کاشان ** تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١٠/١٧ *** جليل حيدري دهوئي ٢ چکيده تجارت الکترونيک يک حوزه نوظهور است که در حوزه هاي مختلـف اعـم از تجـارت بـرخط سهام ، اوراق قرضه ، بانکداري برخط ، خدمات الکترونيکي و غيره کـاربرد دارد.
بـه همـين منظـور بـا اسـتفاده از روش TF-IDF معيارهاي موثر در انتخاب صرافيهاي برخط را استخراج کرده با استفاده از قوانين انجمني و نقشه شناخت فازي، روابط علي و وزن بين نيازهاي کاربران مشـخص شـد همچنـين از ٤٥ معيار استخراج شده تنها ١٩ تا از معيارها داراي نقش ميباشند به همين ترتيب بـا اسـتفاده از وزن معيارهاي استخراج شده از روش نقشه هاي شناختي فازي معيارهاي موثر در انتخـاب صرافيهاي برخط رتبه بندي شدند.
محققان زيادي بررسي احساسات کاربران مورد توجه قرار داده اند هرچنـد بيشتر اين تحقيقات به بررسي نظرات مثبت و منفي کاربران پرداخته اسـت ( ,Utama &Daniati ٢٠٢٠ ,Parimala &Kumar ;٢٠٢١ ,.
با پرداختن به شکاف هاي ذکر شده در بالا، ايـن مطالعـه سـعي دارد بـا اسـتفاده از يـک مدل ترکيبي يکپارچه راهي براي تشخيص معيارهاي موثر در انتخاب صرافيهـاي بـرخط ارائـه دهد که به طور همزمان موارد زير را شامل ميشود: ١) تشخيص ويژگـيهـاي مهـم از ديـدگاه معامله گران ٢) شناسايي روابط علي موجود بين معيارها ٣) محاسبه وزن ويژگيها با اسـتفاده از روش نقشه هاي شناختي فازي ٤) رتبه بندي معيارهاي استخراج شده پرداخته ميشود.