چکیده:
پدیده پساکرونایی از بحث برانگیزترین مسائل روز آموزش و پرورش به شمار میرود. پدیده ای که در تصمیم گیریها و فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسانها نقش تعیین کننده ای داشته و مرزهای علمی را به حداقل ممکن کاهش میدهد، منافع مردم و کشورها را بیش از پیش به هم تنیده کرده و علاوه بر کالا و خدمات، افکار و دانش بشری را نیز آسان تر و بیحد و مرزتر از گذشته مبادله میکند. پژوهش حاضر به روش مروری و با استفاده از آرا و نظریات دانشمندان در زمینه آموزش و پرورش و جهانی شدن انجام شده است. نتایج تحقیقات به دست آمده در مورد نحوة تاثیرگذاری «جهانیشدن» بر آموزش و پرورش ایران و عمده ترین چالش های احتمالی که نظام آموزش و پرورش ما در آینده با آن روبه رو است، نشان میدهد با اتخاد راهبردهای آموزشی مطلوب و موثر که در این مقاله به آن اشاره میشود، میتوان بر چالش های پیش رو فایق آمد.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله تلاش شده است تا نحوة تأثيرگذاري «جهاني شدن » بر آموزش و پرورش ايران مشخص و عمده ترين چالش هايي که نظام آموزش ما در آينده با آن روبه رو خواهد شد، تبيين و سرانجام راهبردهاي آموزشي لازم براي برخورد با اين چالش ها نيز ارائه شوند مفهوم جهانيشدن هرچند اصطلاحاتي چون ""globalization،globalize "" و ""globalizing از حدود سال هاي ١٩٦٠ رواج عام يافته است ، ولي واژة جهاني "global" بيش از چهارصد سال قدمت دارد.
(کينگ و اشنايدر، ١٩٩٠) در دومين کتابي که حاوي ٥٤ مقاله در مورد آموزش و پرورش نوين توسط شعبه اروپايي مؤسسه مطالعات قرن ٢١ مستقر در سوئد منتشرشد، آمده است : ١) اهميت دادن به کارهاي جمعي و گروهي که توسط افراد بومي انجام ميپذيرند؛ ٢) پشتيباني وسيع مالي از طريق نهادهاي مختلف که ميتواند استمرار تأمين مالي را تضمين کند؛ ٣) جلب مشارکت وسيع که بتواند معرف نقطه نظرات همه گروه ها باشد؛ ٤) دربرگيري تمامي بخش هاي کليدي و توجه ويژه به روابط بين آنها که در آينده نقش مهمي خواهند داشت ؛ ٥) مطالعه چشم اندازهاي درازمدت به جاي توجه به مسائل کوتاه مدت ؛ ٦) مطالعه روابط متقابل بين کشورهاي جهان در همه زمينه ها؛ ٧) بررسي راهبردهاي پايدار از نظر اقتصادي اجتماعي و زيست محيطي؛ ٨) بررسي و مطالعه مقوله هاي اخلاقي، فلسفي و سياسي و ارزشيابي کفايت نهادهاي ملي براي پرداختن به آنها؛ ٩) شفاف کردن هدف هاي تحقيق و برگزيدن شيوه هاي مناسب علمي؛ ١٠) بررسي چگونگي کاربست نتايج به دست آمده از تحقيقات به ترتيبي که توجه عموم را برانگيزاند و به بهبود سياستگذاري - ها و اقدامات عملي منجر شود.