چکیده:
ژیلبر دوران فیلسوف و متفکر فرانسوی، ریشة بسیاری از خیالپردازیهای بشر را کهنالگوهایی میداند که خاستگاه اصلی آنها ترس از گذر زمان و تلاش برای کنترل آن است. برهمیناساس نمادهای خیالی را به دو منظومة اصلی روزانه و شبانه تقسیم میکند. منظومة روزانه بازنماییکنندة ترس از مرگ و منظومة شبانه تعدیلکنندة این هراس است. این رویکرد نقش شایانی در تشخیص انگیزههای پنهانی داشت که بهشکل ناخودآگاه خود را بر ذهن هنرمند تحمیل میکنند. رمان «آنسوی دریای مردگان» از معصومه میرابوطالبی اثری است که دغدغة اصلی خود را مسئلة مرگ و نحوة ارائة آن برای مخاطب نوجوان قرار داده است. نویسنده در این اثر با بهرهگیری از تصاویری خیالی تلاش کرده است تا مخاطب خود را با جلوهای متناسب از مرگ مواجه سازد. مقالة حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است در پی بررسی شیوة اثرگذاری تصاویر رمان یادشده در تعدیل ترس مخاطب نوجوان از مرگ است. نتایج نشانگر آن است که نویسنده بیشترین استفاده را از منظومة روزانة تخیلات داشته است و در این میان ریختهای حیوانی، تاریکی و سقوطی بهترتیب بیشترین انعکاس را دارند. تقابلهای موجود در این تصاویر بازنماییکنندة مرگ و زندگی و هراس از مرگ و مواجهة مطلوب با این هراس است.
Gilbert Durand French thinker considers the roots of human fantasies to be archetypes, the main origin of which is man's fear of the passing of time and his attempt to control it. Accordingly, he divides imaginary symbols into two main regimes, day and night. The daily regime represents the people's fear of death and the night's regime moderator of this fear. This approach played an important role in identifying hidden motives that subconsciously impose themselves on the artist's mind. The novel "Beyond the Sea of the Dead" by Mirabutalebi is a work whose concern is the issue of death and how it is presented to the adolescent audience. In this work, an attempt has been made to confront the audience with appropriate faces of death by using imaginary images. The present article, seeks to examine the effect of the images of the mentioned novel in modulating the adolescent audience's fear of death. The results show that the author has made the most of the daily regime of fantasies, with Animal symbol, darkness and falling being the most reflected, respectively. The contrasts in these images represent death and life and the fear of death and the proper confrontation with this fear.