چکیده:
پژوهش حاضر باهدف واکاوی موانع و چالشهای پیش روی برندسازی شهری در ایران و ارائه راهکارهای مناسب (موردمطالعه: شهر کرمانشاه) انجامشده است. گردآوری دادهها در این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته انجامشده است. نمونه موردنظر در این پژوهش متشکل از خبرگان حوزه برندسازی شهری است که با منطق نمونهگیری نظری و تکنیک گلوله برفی ۱۸ نفر انتخاب گردید. فرایند جمعآوری داده با ظهور مفهومی سازههای جدید تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت؛ سپس دادهها کدگذاری و مفاهیم و مقولهها دستهبندی شدند. یافتههای این نوشتار حاکی از آن است که چالش برندسازی شهری در شهر کرمانشاه متاثر از عوامل متعددی است که در نوشتار پیش رو به سیزده مقوله و چهلوهفت مفهوم که بیش از سایر عوامل بهصورت مستقل و یا درهمتنیده ایفای نقش میکنند، میپردازد. بهاختصار نتایج این پژوهش نشان داد؛ فقدان تلاش برای برندسازی شهری در شهر کرمانشاه سبب شده است تا اغلب بهجای تصاویر مثبت و مطلوب از سطح شهر کرمانشاه تصاویری متناقض و متضاد به مخاطبان مخابره شود.
The present study was conducted to investigate the obstacles and challenges facing urban branding in Iran and to provide appropriate solutions (case study: Kermanshah). Data collection in this study was done with a qualitative approach and using in-depth and semi-structured interview techniques. The sample in this study consists of experts in the field of urban branding, which was selected by the logic of theoretical sampling and snowball technique of 18 people. The data collection process continued with the conceptual emergence of new structures until theoretical saturation was achieved; the data were then coded and the concepts and categories were categorized. The findings of this paper indicate that the challenge of urban branding in the city of Kermanshah is influenced by several factors that in the present paper deals with thirteen categories and forty-seven concepts that play a role more independently or intertwined than other factors. Briefly, the results of this study showed; Lack of efforts for urban branding in the city of Kermanshah has caused that instead of positive and desirable images of the city of Kermanshah, contradictory and contradictory images are transmitted to the audience.
خلاصه ماشینی:
بــه بــاور بســياري از کارشناســان ، اســتان کرمانشــاه يکــي از پرجاذبــه تــرين اســتان هــاي کشــور درزمينـــه جـــذب گردشـــگر، ســـرمايه گـــذار و دانشـــجو بـــوده و از پتانســيل هــاي ويــژه اقتصــادي ، اجتمــاعي ، طبيعــي ، جذبــه هــاي تــاريخي (خصوصــاً نقــش آفرينــي در تــاريخ معاصــر)، مــنش و روحيــات اخلاقــي (پهلــواني ) و غيــره برخــوردار اســت ؛ اســتاني بــا مــوقعيتي اســتراتژيک ، چهارفصـل ، بـا ده هـا جاذبـه منحصـربه فـرد تـاريخي ، تفريحـي طبيعـي کـه ميتوان از آن بـه عنـوان نقطـه عطفـي بـراي توسـعه و آبـاداني اسـتان بهـره گرفت ؛ لکن گاهي کـم کوشـي و نـاهم زمـاني کارکردهـا و اقـدامات نهادهـاي مسئول در ساخت نـام انگـاره (برنـد) منجـر بـه صـدماتي جبـران ناپـذير بـر پيکـره فرهنـگ ، اجتمـاع و ارزش هـاي حـاکم بـر ايـن شـهر گرديـده اسـت .
ايــن شــاخص اغلــب در نظام رتبه بندي شهرها با توجـه بـه قـدرت برنـد آن هـا اسـتفاده مـيشـود و شامل موارد زير اسـت ؛ ١-حضـور: بـه طـورکلي وضـعيت يـک شـهر را ازنظـر ترافيــک ، ســهم از علــم و فرهنــگ و غيــره را نشــان مــي دهــد؛ ٢- مکــان : شــاخص ديگــري اســت کــه جنبــه هــاي جغرافيــايي يــک شــهر را از ديــد آب وهوا و هيدرو گرافـي نشـان مـي دهـد؛ ٣- مـردم : ايـن شـاخص تصـورات و نگرش بازديدکنندگاني است کـه بـه هنگـام تـرک يـک مکـان از مردمـان آن دارند؛ ٤- پيش نياز: اين بعـد بـه سـرمايه گـذاري هـاي صـورت گرفتـه در زيرســاخت هــاي شــهري بــازمي گــردد؛ ٥- نــبض : نحــوه گذرانــدن اوقــات فراغـت مـردم در شـهر و اتفاقـاتي کـه در خيابـان هـا و ميـدان هـا، تئـاتر و رسـتوران هـا رخ مـي دهـد اشـاره دارد.