چکیده:
شادکامی یکی از نیازهای اساسی انسان است و نقش مهمی در چارچوب حیات روانی و اجتماعی او بازی میکند و از مهمترین اهداف همهی ایدئولوژیها و نظامهای سیاسی اجتماعی بشر به شمار میآمده است این نوشتار با هدف معرفی نظام اجتماعی حکومت امام عصر؟عج؟ به عنوان نظام شادکام و سعادتبخش بشری، با بررسی حکومت امام عصر؟عج؟ در روایات، قرآن و ادلۀ عقلی و بررسی عوامل شادکامی از نگاه جامعهشناسی و روانشناسی، با شیوه توصیفی تحلیلی و به صورت کتابخانهای وجود عوامل تحقق شادکامی اجتماعی در حکومت امام عصر؟عج؟ را اثبات میکند. بر این اساس بعد از ذکر تعاریف شادکامی، مقبولیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، عدالت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، احساس امنیت، دینداری، تأمین نیازها، امید به آینده و رضایت عمومی به عنوان عوامل شادکامی اجتماعی در حکومت امام عصر بیان میشوند.
One of the fundamental needs of human is happiness. Happiness has important duty in frame of psychical and social life of human and it has been important aims all of ideologies and politic social regulations of mankind. The aim of this writing is presentation social military government of present Imam as happiness and beatific military. This writing proves with studying present Imam government in narratives, Quran and intellectual cases and studying happiness factors from sociology and psychology view with method of descriptive, analytic and existence factors social happiness in present Imam government into library. In this manner be explain social happiness factors in present Imam government such as social acceptance, social partnership, social justice, social confidence, security feeling, religiousness, needs guarantee, hope to future and public satisfaction after of saying happiness.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس بعد از ذکر تعاریف شادکامی، مقبولیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، عدالت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، احساس امنیت، دینداری، تأمین نیازها، امید به آینده و رضایت عمومی به عنوان عوامل شادکامی اجتماعی در حکومت امام عصر بیان میشوند.
آدمز، نقل از هزار جریبی، 1388) نظریه محرومیت نسبی: بر اساس دیدگاه محرومیت نسبی، فرد به مقایسه خود با افراد دیگر و گروه مرجع دست میزند و دوست دارد که شرایط مشابه با آنها را داشته باشد و اگر در نتیجه مقایسه برای فرد چنین پنداشتی بروز نماید که بر اساس میزان سرمایهگذاری و تلاش، پاداش و نتیجهای که عایدش شده در مقایسه با دیگران عادلانه و منصفانه نیست دچار احساس محرومیت نسبی شده و این امر باعث بروز نارضایتی و احساس کسالت و عدم شادکامی در دو سطح فردی و اجتماعی میشود.
(گیدنز، 1377: 110) ناامنی در رفتارهای ضد اجتماعی و انزواگرایانه، خود را نشان خواهد داد و صفات نیک انسانی، مانند اعتماد متقابل، اجتماعی بودن، آماده کمک به دیگران بودن، احساس تعلق به یک محله و اجتماع و رضایت از این تعلق را از بین میبرد (کلمنت و کلیمن، 1977؛ نقل از علیزاده اقدم و همکاران، 1392: 4) که اینها نقش زیادی در سلب آرامش و شادکامی دارند چرا که عدم امنیت با حالات هیجانی نامطبوع و بروز اختلال همراه خواهد بود که باعث میشود مقداری از توان زیستشناختی و روانشناختی فرد صرف مبارزه با آن شود.
Keywords: Mahdism, Birth of the twelfth Imam, Philosophy of History, The current of Iranian religious intellectuals, Modern, post modern, Historical evidence, Objectivity Master of Shiite History Payame Noor University of South Tehran, Iran (smk.