چکیده:
مسالۀ اثرپذیری تفسیر از قرائات مختلف قرآن کریم از بحوث مهم در حوزه تفسیر و علوم قرآن بشمار میرود. مفسران قرآنی و علمای اسلامی با توجه به ادله و مبانی خاص خود در این موضوع، به تبیین تاثیر قرائات گوناگون بر تفسیر قرآن کریم پرداختهاند و شواهد زیادی از تاثیر قرائات مختلف در فهم و درک معانی آیات را در مطالعات قرآنی و تفاسیر ذکر کردهاند. موضوع این تحقیق بررسی قرائات در دو تفسیر جامعالبیان طبری و مجمعالبیان طبرسی است. هدف این تحقیق مقایسه و بررسی تطبیقی مبانی قرائات از جنبههای گونهگون قرآن کریم میان دو مفسر و دانشمند بزرگ اسلامی «طبرسی» و «طبری» در استفاده از قرائات مختلفه میباشد که پژوهشگر سعی کرده ضمن انجام بررسی دقیق بین افکار و نوشتههای این دو عالم بزرگ اسلامی به این نتیجه دست یابد که میزان تاثیرپذیری تفسیر از قرائات تا چه حد بوده و ایشان از چه مبانی برخوردار بوده و به چه دلایلی در این موضوع به استدلال پرداختهاند. روش پژوهش در این مقاله توصیفی و تحلیلی بوده و با استفاده از منابع مکتوب قرآنی و تفاسیر و بهصورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. هر دو مفسر هم به قرائات شاذ توجه کردهاند و هم متواتر. در عین حال طبرسی تحت تاثیر روایات اهلسنّت بوده و طبری نیز به روایات اهلبیت و هم به روایات شیعه توجه کرده است
The issue of the effectiveness of interpretation of different recitations (Qira’at) of the Holy Quran is considered important research in the field of interpretation and science of the Quran. Quranic commentators and Islamic scholars have explained the effect of various recitations (Qira’at) on the interpretation of the Holy Quran according to their evidence and foundations in this matter, and they have mentioned many pieces of evidence of the effect of various recitations (Qira’at) in understanding the meanings of the verses in Quranic studies and interpretations. The subject of this research is the examination of the recitations (Qira’at) in two commentaries of Jame al-Bayan of al-Tabari and Majma’ al-Bayan of al-Tabarsi. The purpose of this research is to compare and investigate the basics of recitations (Qira’at) from various aspects of the Holy Quran between two great Islamic commentators and scholars “Tabarsi” and “Tabari” in the use of different recitations (Qira’at), which the researcher tried to do while conducting a detailed examination of the thoughts and writings of these two great scholars. Islamic scholars should conclude to what extent the effectiveness of the interpretation of recitations (Qira’at) and what foundations they have and for what reasons they argue in this matter. The research method in this article is descriptive and analytical, and it has been investigated using Quranic written sources and interpretations and comparatively. Both commentators have paid attention to the recitations (Qira’at) of Shaz and Mutawatir. At the same time, Tabari was influenced by Ahl al-Sunnah traditions and Tabarsi was influenced by Ahl al-Bayt traditions and he has paid attention to Shia traditions.
خلاصه ماشینی:
به دو رواﯾﺖ در اﯾﻦ زمینه توجه ﻓﺮﻣﺎﯾﯿﺪ: اﺑﻦ وﻟﯿﺪ از ﺻﻔﺎر و او از اﺑﻦ ﻣﻌﺮوف، وى از ﻣﺤﻤﺪﺑﻦ ﯾﺤﯿﻰ ﺻﯿﺮﻓﻰ و او از ﺣﻤّﺎدﺑﻦ ﻋﺜﻤﺎن و وى از اﻣﺎم ﺻﺎدق( ﻧﻘﻞ ﻛﺮده اﺳﺖ که به اﯾﺸﺎن ﮔﻔﺘﻢ ﭼﺮا رواﯾﺎت ﺷﻤﺎ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن اﺳﺖ؟ اﯾﺸﺎن ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ: ﻗﺮآن ﺑﺮ هفت ﺣﺮف ﻧﺎزل ﺷﺪه و ﻛﻤﺘﺮﯾﻦ ﺣﻘﻰکه اﻣﺎم دارد، اﯾﻦ اﺳﺖ که به هفتگونه ﻓﺘﻮى دهد.
اﻣﻜﺎن ﻋﻘﻠﻰ ﺗﻌﺪد ﻗﺮاءات نکتهاى که ﺷﺎﯾﺎن ﺗﻮجه اﺳﺖ این است که در ﻣﻘﺎم ﺛﺒﻮت، اﺧﺘﻼف قرائات ﻣﺎﻧﻌﻰ ﻧﺪارد؛ زﯾﺮا ﻗﺮآن ﻣﻌﺠﺰه ﺟﺎوﯾﺪ اﺳﻼم اﺳﺖ و اﻋﺠﺎز ﻟﻔﻈﻰ آن ﭼﯿﺰى ﻧﯿﺴﺖ که در ﭘﺮده ابهام ﻣﺎﻧﺪه ﺑﺎﺷﺪ.
ﭼﻨﺪ رواﯾﺖ در اﯾﻦ ﺑﺎره آورده میشود: اﺑﻮﺑﻜﺮ ﺣﻀﺮﻣﻰ از اﻣﺎم ﺻﺎدق( ﻧﻘﻞ ﻛﺮده که ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ گرامی اﺳﻼم( ﻓﺮﻣﻮده است: «اﮔﺮ ﻣﺮدم ﻗﺮآن را همان طوری که ﻧﺎزل ﺷﺪه اﺳﺖ ﻣﻰﺧﻮاﻧﺪﻧﺪ، ﺣﺘﻰ دو ﻛﺲ ﻧﯿﺰ اﺧﺘﻼف ﻧﻤﻰداﺷﺘﻨﺪ (ﻣﺠﻠﺴﻰ، بیتا، 89/48).
لذا مقصود از حرف، لغت است و قرآن بر لغات سبعه نازل شده است، یعنی لغاتی كه افصح است» (مؤدب، 1378: 141).
شیخ طبرسی رجوع به قرائتهای دیگر را جایز دانسته است و حتی استفاده از قرائت شاذ را مطرح کرده است؛ بلکه خود نیز در تفسیر مجمعالبیان از آنها در جهت تفسیر صحیح استفاده نمودهاند.
H. Khatib al-Baghdadi, Ahmad bin Ali (Author), Atta, Mustafa Abdul Qadir (Edit and Research), History of Baghdad, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Muhammad Ali Bizoun Publications, 1417 A.
Tabatabaei, Seyyed Mohammad Hossein, Quran in Islam, Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyyah, Second Edition, 1974.