چکیده:
استرس بهعنوان یک مکانیسم واقعیت انکارناپذیر در زندگی کنونی است که سن و سال نمیشناسد و گریزی از آن نیست و در بین دانشآموزان در مدارس بسیار دیده میشود. ازاینرو باید شیوههای صحیح مقابله با استرس و مدیریت آن را، به دانشآموزان بهعنوان یک مهارت اساسی در زندگی آموزش داد. درواقع بهترین زمان، برای مقابله و شیوههای کنترل استرس و مدیریت آن، از همان کودکی و در مدارس است. در همین راستا، پژوهش حاضر باهدف بررسی مهمترین عوامل ایجاد استرس و تاثیر آن بر یادگیری دانشآموزان بهصورت مطالعه کیفی و از نوع تحلیل روایی صورت گرفت. به این منظور، 9 روایت بهطور تصادفی (از دانشآموزانی که سابقه تجربه استرسهای شدید و مکرر را داشتهاند) همراه با توصیف، تحلیل و تفسیر آنها، برگزیدهشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، مراحل سهگانه کدگذاری انجام شد و پس از استخراج کدهای اولیه و نامگذاری محورها، بر اساس اطلاعات بهدستآمده از روایات، مهمترین عوامل ایجاد استرس در دانشآموزان و تاثیرگذار بر فرآیند یادگیری پدید آمد. بر اساس یافتهها، آشنایی معلمان با فنهای کنترل و مدیریت استرس و خنثی کردن عوامل ایجاد استرس در مدارس، با مشارکت خانوادهها و خود فرد، باهدف پیشگیری از اختلال در فرآیند یادگیری موثر ناشی از استرسهای شدید و مکرر در دانشآموزان، امری ضروری محسوب میشود.
Stress is an undeniable mechanism and reality in today\'s life that does not know age and there is no escape from it and is very common among students in schools. Therefore, students should be taught the correct ways to deal with and manage stress as a basic skill in life. In fact, the best time to deal with and manage stress management and management is from childhood and in schools. In this regard, the present study was conducted to investigate the most important factors causing stress and its effect on students\' learning as a qualitative study and validity analysis. For this purpose, 9 narratives were randomly selected (from students who have experienced severe and frequent stress) along with their description, analysis and interpretation. To analyze the data, three stages of coding were performed and after extracting the initial codes and naming the axes, based on the information obtained from the narrations, the most important factors causing stress in students and affecting the learning process emerged. Based on the findings, teachers\' familiarity with stress management and management techniques and neutralizing the causes of stress in schools, with the participation of families and the individual, with the aim of preventing disruption in the effective learning process caused by severe and frequent stress in students. , Is essential.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره چهاردهم، تابستان 1401، صفحات 143-130 چکیده استرس بهعنوان يک مکانیسم واقعيت انکارناپذير در زندگي كنوني است که سن و سال نمیشناسد و گریزی از آن نیست و در بین دانشآموزان در مدارس بسیار دیده میشود.
در همین راستا، پژوهش حاضر باهدف بررسی مهمترین عوامل ایجاد استرس و تأثیر آن بر یادگیری دانشآموزان بهصورت مطالعه کیفی و از نوع تحلیل روایی صورت گرفت.
بر اساس یافتهها، آشنایی معلمان با فنهای کنترل و مدیریت استرس و خنثی کردن عوامل ایجاد استرس در مدارس، با مشارکت خانوادهها و خود فرد، باهدف پیشگیری از اختلال در فرآیند یادگیری مؤثر ناشی از استرسهای شدید و مکرر در دانشآموزان، امری ضروری محسوب میشود.
مسلماً ممکن است همه دانشآموزان، با توجه به درجه و میزان شدت (نوع مثبت و نوع منفی استرس) در شرایط مختلف در محیط آموزشی مدرسه، استرس را تجربه کرده باشند؛ اما در بسیاری از مواقع این موضوع باعث ایجاد مشکلات زیادی در وضعیت رفتار، تحصیل و حتی روح و روان آنها خواهد شد که تبعات و عواقبی نیز به همراه خواهد داشت.
باید به بررسی ابعاد مختلف موضوع و ارائه راهحل مناسبی برای جلوگیری از این معضلات باشند؛ که لازم است آنها خود در وهله اول با پیامدهای استرس، مدیریت استرس، تکنیکهای کاهش آن و شناسایی عوامل ایجاد استرس و خنثی کردن آنها، یا همان راهبردهای مقابله با استرس، آشنایی و شناخت کافی داشته باشند.