چکیده:
باورهای دینی در همه ابعاد زندگی انسان، تاثیرات بسزایی دارد و تقویت این باورها باعث افزایش سلامت روان افراد میشود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر باورهای دینی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان بود. پژوهش حاضر، از نوع تحقیق نیمه تجربی با پیش و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دخترانه دین و دانش گندمکار بود 30 دانشآموز دختر مقطع متوسطه بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند. آنها در دو گروه آزمایشی و کنترل تخصیص تصادفی شدند. با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) مورد ارزیابی قرار گرفتند، سپس افراد در گروه آزمایش به مدت 4 هفته طی 8 جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش باورهای دینی با رویکردشناختی-رفتاری با قرار گرفتند. یافتهها در نرمافزار SPSS-22 ثبت و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل واقع شد، نتایج حاصل از تحقیق نشان داد باورهای دینی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان اثرگذار است.
-Religious beliefs have significant effects on all aspects of human life, and strengthening these beliefs increases people\'s mental health. The purpose of this research was to investigate the effect of religious beliefs on reducing students\' aggression. The current research is a semi-experimental type of research with a pre- and post-test with a control group. The statistical population of this research included all female students of Gandhamkar religion and knowledge. 30 secondary school female students were selected based on the entry criteria. They were randomly assigned into two experimental and control groups. They were evaluated using the Aggression Questionnaire (AGQ), then the people in the experimental group were trained in religious beliefs with a cognitive-behavioral approach for 4 weeks in 8 sessions of 45 minutes. The findings were recorded in SPSS-22 software and analyzed using the analysis of covariance test. The results of the research showed that religious beliefs are effective in reducing students\' aggression.
خلاصه ماشینی:
یافتهها در نرمافزار SPSS-22 ثبت و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل واقع شد، نتایج حاصل از تحقیق نشان داد باورهای دینی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان اثرگذار است.
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره چهاردهم، تابستان 1401 مقدمه پرخاشگری یکی از مشکلات مهم دوره نوجوانی است که میتواند بهصورت ناسزاگویی، تهدید کلامی و دادوفریاد، رقابت بین فردی و طرد و منزوی کردن دیگران نشان داده شود (صارمی نژاد و همکاران، 1394).
صارمی نژاد و همکاران (1394) نشان دادند باورهای دینی با رویکرد شناختی- رفتاری بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان اثرگذار است.
محمدی و همکاران (1401) به بررسی تأثیر باورهای دینی و حمایت اجتماعی ادراکشده بر گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم پرداختند.
صارمی نژاد و همکاران (1394) پژوهشی با عنوان بررسی تأثیر باورهای دینی با رویکرد شناختی- رفتاری بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه انجام دادند.
بر اساس نتایج این پژوهش بین مذهب درونی و سلامت روانی رابطه وجود دارد فیروزی و همکاران (1392) پژوهشی با عنوان بررسی ارتباط باورهای مذهبی و سلامت روان دانشآموزان متوسطه شهر درگز در سال تحصیلی 90-89 انجام دادند.
روشهای گوناگوني براي كاهش رفتارهاي پرخاشگرانه كودكان وجود دارد كه از آن جمله تأثیر مذهب است بنابراین این پژوهش باهدف بررسی تأثیر باورهای دینی بر پرخاشگری دانشآموزان متوسطه شهرستان اردل انجام گرفت.
نتایج نشان داد که باورهای دینی در بهبود پرخاشگری دانشآموزان اثرگذار است.