چکیده:
با در نظر گرفتن اینکه نوع رفتارهای رایج در نظام اداری می تواند تا حد زیادی تعیین کننده عملکرد سازمان ها بوده و آگاهی از فراوانی و درجه اهمیت رفتارهای نامطلوب می تواند به مدیران در برنامه ریزی بهتر به منظور مدیریت این رفتارها کمک نماید، این پژوهش، با هدف شناسایی و اولویتبندی رفتارهای نامطلوب کارکنان در سازمانهای دولتی انجام شده است. جامعه این تحقیق کارکنان سازمانهای دولتی شهر سمنان و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده است. این پژوهش در دسته پژوهشهای آمیخته قرار می-گیرد. در بخش کیفی، بعد از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان و کارشناسان ، فهرستی از رفتارهای نامطلوب شناسایی شد. سپس در بخش کمی پژوهش پرسشنامهای متشکل از رفتارهای شناسایی شده طراحی گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شده است. از نظر میزان فراوانی رفتارهای نامطلوب ، تبعیض در انتصاب و انتخاب کارکنان برای ارتقاء، باندبازی، سوء استفاده از رانت اطلاعاتی، سکوت در برابر تخلفات و انجام امور شخصی در محل کار در بالای جدول قرار دارند و از نظر میزان اهمیت رفتارها از دیدگاه کارکنان، عدم مسئولیت پذیری، سرقت اموال سازمان، برخورد نامناسب با ارباب رجوع، بی دقتی در انجام کار و کند کاری مهمترین این رفتارها میباشند.
Considering that the type of common behaviors in the administrative system can largely determine the performance of organizations and knowing the frequency and importance of undesirable behaviors can help managers in better planning to manage these behaviors, this study, It has been done with the aim of identifying and prioritizing the undesirable behaviors of employees in government organizations. In the qualitative section, a list of undesirable behaviors was identified by reviewing the research literature and interviewing experts. Then, a questionnaire consisting of identified behaviors was designed. SPSS software was used to analyze the data. In terms of the frequency of undesirable behaviors, discrimination in the appointment or selection of employees for higher positions, Band formation, abuse of information rent, silence in the face of deviations and violations, doing personal work in the workplace, personal use of organizational facility, backstabbing, are at the top of the table and in terms of the importance of behaviors from the perspective of employees, irresponsibility to work, carelessness in Doing work, stealing the organization's property, dealing inappropriately with a client, being late for work, working slowly, using drugs, not being instructed by a superior, are the most important of these behaviors.