چکیده:
هدف: قلدری محل کار یکی از انواع رفتارهای انحرافی است که هزینههای مادی و معنوی زیادی را به بانکها تحمیل میکند، اما تاکنون هیچ مدلی برای مدیریت آن ارائه نشده؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر طراحی چارچوب مدیریت قلدری محل کار در صنعت بانکداری است.
روششناسی/ رویکرد: مطالعه حاضر نوعی پژوهش کیفی بوده که از رویکرد نظاممند نظریه دادهبنیاد برای انجام آن استفاده شدهاست. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با مدیران صنعت بانکداری جمعآوری، که بعد از مصاحبه با هفدهمین مدیر، به طور کامل از اشباع نظری و کفایت دادهها اطمینان حاصل شد.
یافته ها: پس از تحلیل دادهها با استفاده از فرآیند کدگذاری، 350 کد، 60 مفهوم و 6 مقوله حاصل شد. یافتهها نشان از شکلگیری چارچوب پژوهش حول پدیده محوری قلدری(آزار و رنجش مداوم) دارد، که شامل عوامل زمینهای(ویژگیهای شغلی- واکنش به قلدری و شدت آن- ویژگی جمعیتشناختی کارکنان)، عوامل علی(محیط مستعد قلدری)، عوامل مداخلهگر(شخصیت- ارکان اجتماعی- نظام آموزشی- شرایط خانوادگی)، راهبردها(توسعه فرهنگ کارمندمدار- تدوین قوانین ضد قلدری- مدیریت اثربخش منابع انسانی) و پیامدها(فردی- سازمانی- اجتماعی) میباشد.
ارزش/ اصالت پژوهش: در این پژوهش علاوهبر شناخت پیشایندها و پیامدهای قلدری محل کار در فرهنگ حاضر، اهمیت جامعه در شکلگیری قلدری و تاثیر متقابل آن بر جامعه مشخص شد. همچنین مطالعه حاضر، عامل مهم در فرآیند قلدری را درک قربانی از این رفتار میداند.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: پیشنهاد میشود از راهبردهای مطالعه حاضر، شامل تدوین قوانین ضدقلدری، توسعه فرهنگ کارمندمدار و مدیریت اثربخش منابع انسانی، به منظور کاهش پدیده قلدری و اثرات آن در صنعت بانکداری استفاده گردد.
Purpose: Workplace bullying in banks is a deviant behavior which has imposed huge physical and intangible costs on them; however, no model has ever been provided to manage it. This study is implemented to design a framework for workplace bullying management in the banking industry.
Methodology: The present study was of qualitative nature and used the systematic approach of grounded theory. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews with the banking managers. After interviewing the seventeenth manager, theoretical saturation was reached.
Findings: With the analysis of data, 350 codes, 60 concepts and 6 categories were obtained. The final framework was formed based on the central phenomenon of workplace bullying (persistent harassment) which includes the following factors: a. contextual factors (job characteristics, reaction to bullying, demographic characteristics), b. causal factors (fit environment for bullying), c. mediating factors (personality, social elements, educational system, family conditions), d. strategies (developing employee-oriented culture, enacting anti-bullying laws, effective human resource management), and e. consequences (individual, organizational, social).
Originality: In addition to recognizing the antecedents and consequences of workplace bullying in the current culture, the important role of society in the formation of bullying and its interaction with the society is identified. Also, according to the findings, the victim's perception of the bullying process is considered to be a significant factor.
Implications: In order to control the bullying phenomenon and weaken its effects on the banking industry, it is suggested that this industry applies such strategies as anti-bullying laws, employee-oriented culture and effective human resource management, which were presented in this research.
خلاصه ماشینی:
, 2019 نیاز است که به صورت کیفی به آن پرداخته شود در بانک ها که اساس آن بر مبنای سود و زیان است بعد کیفی کارکنان بیش از همه مورد توجه قرار دارد چرا که یافته های علمی نشان میدهد کارایی کارکنان رابطه مستقیمی با کارایی و بازدهی سازمان دارد 2015 Latifi & Movahedi) بنا به گزارش موسسه ملی ایمنی و سلامت شغلی (NIOSH) کار بانک از قبیل تحویلداری مدیریت سرپرستی و وظایف دیگر در فهرست کارهای استرس زا قرار دارند کارکنان بانک به دلیل حساسیت زیاد کار سروکار داشتن با سرمایه های مردم محدودیتهای حرکتی برخورد با انتظارات متنوع و عدم ارتباطات مفید استرس شغلی زیادی را تجربه میکنند پژوهشهای متعددی در جوامع غربی در زمینه استرس شغلی در بخش بانکداری صورت گرفته است اما پژوهشهای انجام شده در ایران محدود است که نتایج نیز نشان میدهد که درصد بالایی از کارمندان بانک استرس شغلی زیادی را تجربه می کنند استرس فشار و حساسیت زیاد کاری در کنار تنوع Dowlati & Rezghi Shirsavar, 2017( جنسیت، سن و تحصیلات افراد میتواند بانکها را تبدیل به محیط بالقوه شیوع قلدری نماید.
در حالی که قلدری کم تر با فرهنگ زن سالارانه و فاصله قدرت کم همراه است (2013) ,Kalamdien) نکته مهم در مورد فرهنگ این است که یک رفتار ممکن است در یک فرهنگ غیر قابل قبول ولی در )Rai & Agarwal, )2017( فرهنگ دیگر به عنوان یکی از اختیارات مدیریتی در نظر گرفته شود پژوهشها نشان میدهند که قربانیان قلدری به طور قابل توجهی با کاهش رضایت شغلی، عزت نفس پایین افسردگی و استرس مواجه میشوند و برای شاهدان قلدری نیز ممکن است همین در پژوهشهای صورت گرفته در مورد Chadwick & Travaglia, 2017( پیامدها حاصل گردد قلدری همواره یکی از نکته ها این است که افراد چه میزان شاهد قلدری در محل کارشان بوده اند.