چکیده:
هدف: سازمانهای دولتی شهروندمحور تجلی رویکرد خدمات دولتی نوین هستند. شهروندمحوری کانون رویکرد خدمات دولتی نوین است و رویکرد خدمات دولتی نوین، در عمل شهروندمحوری سازمانهای عمومی را طلب میکند. هدف این پژوهش، تدوین الگوی شهروندمحوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: برای این منظور با استفاده از روش نظریۀ زمینهای ابعاد اصلی موضوع محوری پژوهش شناسایی شدهاند. جامعه آماری پژوهش مدیران سازمان امور مالیاتی کشور در سطح شهر تهران است. روش نمونهگیری از نوع هدفمند و حجم نمونه پژوهش شامل دوازده نفر است. روش جمعآوری دادههای پژوهش مصاحبه و ابزار تحلیل دادههای جمعآوریشده نرمافزار MaxQDA است.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، مقولههای محوری شهروندمحوری در بخش دولتی ایران شامل مشارکت شهروندی، شفافیت تصمیمگیری، و پاسخگویی است. همچنین، یافتههای پژوهش نشان میدهد که حاکمیت قانون، ثبات سیاسی، و ثبات مدیریتی از عوامل موثر بر استقرار سازمانهای دولتی شهروندمحور هستند و استقرار سازمانهای دولتی شهروندمحور دارای پیامدهای امنیتی و اقتصادی است.
ارزش/ اصالت پژوهش: در این پژوهش الگوی جدیدی از شهروندمحوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین متناسب با وضعیت سازمانهای دولتی در جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است.
پیشنهادهای اجرایی: بر اساس الگوی شناساییشده استقرار شهروندمحوری در سازمانهای دولتی ایران منوط به سرمایهگذاری در زیرساختهای الکترونیک و توسعه دولت الکترونیک است.
Purpose: Citizen-centered government agencies are a prototype of new public service approach which, in effect, calls for citizenship orientation of state-owned agencies. This study aimes at developing a citizen-centered model in the Iranian public sector with a new public service approach.
Methodology: To realize this purpose, the main themes of the main subject of the study were identified using the grounded theory method. The statistical population of the study was the managers of Tax Organization in Tehran. Based on purposeful sampling method, 12 subjects were
selected. Interviews were performed for data collection and to analyze data, MAXQDA Version 12 software was employed.
Findings: According to the research findings, the central categories of citizen-centered theme in the public sector of Iran include citizen participation, decision-making transparency and accountability. The findings also show that the rule of law, political stability and management stability affect the establishment of citizen-centered governmental organizations and this, in turn, brings about security and economic consequences.
Originality: This study presents a new citizen-centered model with a new approach for public sector in Iran. The model is appropriate for the nature of government organizations in the Islamic Republic of Iran.
Implications: According to the identified model, the establishment of citizen-centered approach in Iran’s government organizations depends on investment in e-infrastructure and development of e-government.
خلاصه ماشینی:
, 2020 عمومی فراهم میکند با وجود تسلط الگوهای فکری محیط پارادایم خدمات دولتی نوین در حوزه مدیریت دولتی در ایران تاکنون پژوهش منسجمی برای تدوین الگوی شهروند محوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین صورت نگرفته است.
(2020 ,Piatak & Holt توسعه مشارکت شهروندان وابستگی تام به گفتمان سیاسی غالب در یک کشور دارد در شرایطی که گفتمان سیاسی غالب تسلط بر جامعه مدنی باشد پارادایم خدمات دولتی )Hameduddin & Engbers 2021 نوین در عمل کارایی چندانی ندارد زمینه سازی برای ظهور سازمانهای شهروند محور اهمیت مشارکت شهروندان را در پارادایم خدمات دولتی نوین نشان میدهد و اتخاذ راهکارهایی را برای تسهیل مشارکت جامعه مدنی در اداره امور عمومی ضروری میسازد دولت الکترونیک یک راهکار عمومی برای تسهیل مشارکت ادبیات نشان )Sargazi & Rahnavard Ahan )2021( جامعه مدنی در اداره امور عمومی است می دهد که رضایت شهروندان از دولت الکترونیک از خدمات رسانی بهتر دولت و امکان مشارکت بیشتر شهروندان ناشی میشود بر اساس این فراهم کردن امکان مشارکت بیشتر شهروندان یک منبع برای ایجاد رضایت شهروندان است (2021 Ali & Anwar اقبال عمومی به دولت الکترونیک به این معنا نیست که الکترونیکی شدن یک راهکار عمومی برای توسعه پارادایم خدمات دولتی نوین است.
در این پژوهش از روش کیفی برای شناسایی مفهومهای شهروند محوری در بخش دولتی ایران استفاده شده است.
سازمان امور مالیاتی مدیریت یکی از شریانهای حیاتی درآمد دولت را بر عهده دارد از این رو موضوع شهروند محوری با رویکرد خدمات دولتی نوین در سازمان امور مالیاتی حیاتی است برای شناسایی جامعه آماری پژوهش از خود اظهاری افراد در مورد رشته تحصیلی و پرسشنامه درگیری ذهنی استفاده شده است.