چکیده:
اجرای خطمشی عمومی، جزو پیچیده ترین مراحل خطمشی گذاری عمومی است که هم مستلزم بهره گیری از اتقان در مرحله تدوین خطمشیهای است و هم مستلزم ابزارهایی که بتواند اجرای خطمشی را به بهترین شیوه به منصه ظهور برساند. دهه آغازین انقلاب اسلامی، هم به لحاظ فقدان مدلهای آزمایش شده بومی و اسلامی برای اداره و هم به جهت تقابل قدرتهای مستکبر جهانی، پیچیدگی مضاعفی برای رهبر جامعه جهت تحقق خطمشی گذاری عمومی داشته است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی ابزار اجرای خطمشی عمومی در دهه نخست انقلاب اسلامی صورت پذیرفته است. طبق مطالعات اندیشمندان حوزه اجرای خطمشی، یکی از ابزارهای مهم «سازمانی» اجرای خطمشی عمومی، «بازسازماندهی دولت» است. امام خمینی(ره) با بهره گیری از این ابزار، به شیوهای منحصر به فرد، بر پیچیدگیها غلبه کرد و خطمشیهای عمومی موردنظر نظام جدید جمهوری اسلامی توسط ابزارهای ایشان تحقق یافته است. واکاوی وثیق ابزارهای مورد استفاده جهت اجرای خطمشیهای عمومی دهه نخست انقلاب اسلامی، میتواند به غنای دانش نظری در زمینه اجرای مطلوب خطمشی عمومی در ایران کمک کند. پژوهش حاضر با روش تحلیل مضمون به وسیله بررسی اسناد و مصاحبه با اندیشمندان مرتبط، به واکاوی نهادهای انقلابی ابتدای انقلاب به مثابه ابزار اجرای خطمشی عمومی میپردازد. نتایج نشان داد نهادهای انقلابی ایجاد شده به وسیله امام خمینی(ره)، با مولفههای «برنامه ریزی آرمانگرایانه»، «رهبری کرامت آمیز»، «سازماندهی انقلابی»، «فرهنگ سازمانی جهادی» و «مدیریت متعالی منابع انسانی»، خطمشیهای عمومی ابلاغی از سوی رهبر جامعه را به شکلی مطلوب پیاده سازی و اجرا کردهاند.
The implementation of public policy is one of the most complex stages of public policy making, which requires both the use of expertise in the policy formulation stage and the tools that can bring the policy implementation to the fore in the best way. The initial decade of the Islamic revolution has had a double complication for the leader of the society in order to realize the public policy, both in terms of the lack of tested native and Islamic models for administration and in the face of the confrontation of arrogant global powers. The present study was carried out with the aim of analyzing the means of public policy implementation in the first decade of the Islamic Revolution. According to the studies of thinkers in the field of policy implementation, one of the important "organizational" tools of public policy implementation is "government reorganization". By using this tool, Imam Khomeini (RA) overcame the complications in a unique way and the general policies of the new system of the Islamic Republic have been realized by his tools. A thorough analysis of the tools used to implement the public policies of the first decade of the Islamic Revolution can contribute to the enrichment of theoretical knowledge in the field of the optimal implementation of the public policy in Iran. The present research analyzes the revolutionary institutions at the beginning of the revolution as a tool for the implementation of public policy, using the method of thematic analysis by examining documents and interviewing related thinkers. The results showed that the revolutionary institutions created by Imam Khomeini (RA), with the components of "idealistic planning", "dignified leadership", "revolutionary organization", "jihadi organizational culture" and "superior management of human resources", communicated public policies. They have been implemented and executed by the leader of the society in a favorable way.
خلاصه ماشینی:
البته ، تجربه بسیار ارزشمند نهادسازی در ابتدای انقلاب نه تنهـا بسـط نیافـت و تئـوریزه نشـد و الگوی سازمان های دیگر قرار نگرفت ؛ بلکه به عنوان وضعیتی مختص شرایط اضطراری و یـا حتـی شکلی ناقص که مشکل زاست کنار گذاشته شد؛ پژوهش حاضـر، در صـدد شناسـایی مولفـه هـای اصلی این نهادهای انقلابی به عنوان قدرتمندترین ابزار امام خمینی (ره ) جهت اجرای خط مشیهای انقلاب اسلامی است .
ایـن سازوکار اداره ، در عین اعتقاد قلبی به سیاست های کلی و مقاصد اصلی حاکمیت ، با هدف تسـهیل اجرای خط مشیهای عمومی و تلاش برای تحقق اهداف اولیه فعالیت میکند، به همـین اعتبـار در جمهوری اسلامی ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی سال ١٣٥٧، برخـی نهادهـا بـا ماموریـت مشخص و با ماهیت انقلابی، شکل گرفتند؛ در جدول ذیل برخی از مهم تـرین آنهـا فهرسـت شـده است : 1.
تبیین , بررسی عوامل ساختاری موثر بر عدم اجرای کامل خط مشی ها , زهره رحیمی 1383, موانع اجرا: فقدان شبکه های ارتباطی ، فقدان نظام ارزیابی عملکرد، مشخص نبودن اختیارات و مسئولیت ها، رسمیت بالا 19, جهاد سازندگی باید از تشریفات اداری و بورکراسی بدور باشد , محسن شبستری 1361, از موضوعاتی که در اساسنامه مبنا و اساس قرار گرفته ، حفظ مردمی بودن جهاد، رابطه مستقیم این نهاد با ولایت فقیه ، اداره شدن جهاد، شکل شورائی و هماهنگی آن با دولت جمهوری اسلامی است روش پژوهش استفاده از روش تحقیق مناسب ، موجب شناخت بهتر پدیده ها خواهـد شـد.