چکیده:
کودکان با آسیب بینایی از مشکلات رفتاری عمدهای رنج میبرندکه فرآیند رشد و انطباق کودک با محیط پیرامونش را تحت تأثیر قرار میدهد. از اینرو، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی عروسکدرمانی شناختیرفتاری بر مشکلات درونی سازی و برونی سازی شده کودکان با آسیب بینایی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان (9-7 سال) با آسیب بینایی زیر نظر اداره بهزیستی منطقه 5 شهر تهران در سال 1399 بودند که از بین آنها 24 نفر به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (12نفر) و گروه گواه (12نفر) گمارده شدند. از سیاههی مشکلات رفتاری کودک (فرم والدین) آخنباخ (1991) (CBCL)، برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برنامه عروسک درمانی شناختیرفتاری بر روی گروه آزمایش در 9 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته یک جلسه) بهصورت گروهی اجرا شد. تحلیل دادههـای پژوهش با اسـتفاده از تحلیل کوواریانـس چندمتغیـره انجام شـد. نتایـج پژوهـش نشـان داد کـه پـس از کنتـرل نمـرات پیشآزمـون بیـن 2 گـروه آزمایـش و گواه در مؤلفههای مشکلات رفتاری درونیسازی شده (اضطراب، انزوا و شکایتهای جسمانی) و مشکلات رفتاری برونیسازی شده (مشکلات اجتماعی، مشکلات تفکر، مشکلات توجه، نادیده گرفتن قواعد و رفتار پرخاشگرانه)، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0 >P). براسـاس یافتههـای فوق میتوان نتیجه گرفت که عروسک درمانی بر کاهش مشکلات درونیسازی و برونیسازی شده کودکان با آسیب بینایی، اثربخش است.
Children with visual impairments suffer from major behavioral problems that affect the child's developmental process and adaptation to their environment. Therefore, this study was conducted to determine the effectiveness of puppetry and cognitive-behavioral therapy on internalized and externalized problems of children with visual impairment. The statistical population of this study included all children (7-9 years old) with visual impairment under the supervision of the Welfare Department of District 5 of Tehran in 2020, from which 24 people were selected by purposive sampling as a research sample and as They were randomly assigned to two experimental groups (n = 12) and a control group (n = 12). The Achenbach (1991) Child Behavioral Problems Inventory (CBCL) was used to collect information. The cognitive-behavioral puppet therapy program was performed on the experimental group in 9 sessions of 90 minutes (one session per week) as a group. Analysis of research data was performed using multivariate analysis of covariance. The results showed that after controlling the pre-test scores between the two experimental and control groups in the components of internalized behavioral problems (anxiety, isolation, and physical complaints) and externalized behavioral problems (social problems, problems). There was a significant difference in thinking, attention problems, ignoring rules, and aggressive behavior (P