چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مطالعه ادراک معلمان دوره ابتدایی از پیامدهای تربیتی و رفتاری اجرای ارزشیابی در فضای مجازی در دوران همهگیری کووید-۱۹ بود. لذا ادراک معلمان به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد و با مصاحبه نیمه ساختاریافته از ۱۲ معلم ابتدایی، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده، از روش تجزیهوتحلیل هفتمرحلهای کلایزی و از نرمافزار مکسکیودا۱۲، بهعنوان ابزار تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها در قالب ۸ مضمون ایجاد و تقویت روحیه تقلب، کاهش تعامل معلم و دانشآموز، کاهش مشارکت دانش آموزان، عدم صداقت دانشآموزان، اضطراب هنگام رصد یادگیری، آگاهی والدین از نقاط قوت و ضعف دانش آموزان، کاهش اضطراب هنگام انجام تکالیف و آزمون و افزایش انگیزه معلم و دانشآموزان ارائه گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اجرای ارزشیابی توصیفی در فضای مجازی، به دانشآموزان آسیبهای جدی تربیتی و رفتاری زده است و سطوح مختلف تعاملات آموزشی را کاهش داده است و روحیه تقلب در بیشتر دانشآموزان تقویتشده است. در مقابل پیامدهایی همچون آگاهی والدین از نقاط قوت و ضعف دانشآموزان، کاهش فشارهای روانی دانشآموزان نظیر اضطراب و افزایش انگیزه معلم برای فعالیت، از پیامدهای مثبت ارزشیابی در فضای مجازی بوده است. لذا در کنار تمامی نقاط ضعف بیانشده، ارزشیابی مجازی مزایا و فواید بسیاری نیز به ارمغان آورده است و میتوان از ارزشیابی مجازی در دوران پساکرونا نیز به شکلی اصولی استفاده کرد.
The purpose of the current research was to study the perception of primary school teachers about the educational and behavioral consequences of implementing evaluation in virtual space during the covid-19 pandemic. Therefore, the perception of elementary school teachers was investigated in a qualitative and phenomenological way. The research community included all the elementary school teachers of Birjand city in the academic year 2021-2022, and according to the nature of the research, a criterion-type purposeful sampling method was used, and with a semi-structured interview of 12 elementary school teachers, the data obtained reached saturation. To analyze the collected data, the seven-step Colizzi analysis method, and MAXQDA 12 software were used as data analysis tools. Findings in the form of 8 themes of creating and strengthening the spirit of cheating, reducing teacher-student interaction, reducing student participation, students' dishonesty, anxiety during observation and learning, parents' awareness of students' strengths and weaknesses, reducing anxiety when doing homework and tests, and increasing The motivation of the teacher and students were presented. The findings of the research show that the implementation of descriptive evaluation in cyberspace during the covid-19 epidemic has caused serious educational and behavioral damage to students and has reduced various levels of educational interactions, and also the spirit of cheating has been strengthened in most students. In contrast to consequences such as parents' awareness of students' strengths and weaknesses, reduction of students' psychological pressures such as anxiety, and increase of teacher's motivation to work, have been among the positive consequences of online evaluation. Therefore, in addition to all the mentioned weaknesses, virtual evaluation during the covid-19 epidemic has also brought many advantages and benefits, and virtual evaluation can also be used in a principled way in the post-corona era.