چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان انجام شد.روش: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (ABQ) برسو، سالانووا و شاوفلی (2007) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی (EPT)فام و تیلور (1999) بود و سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه تحت آموزش نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ قرار گرفت و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. نتایج با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه در گروه آزمایش باعث کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان شده است (0.001< P).نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر میتوان گفت که آموزش و کاربست توانبخشی شناختی برای فراهم کردن شرایط و بستر مناسب برای آموزش و یادگیری ضروری به نظر میرسد.
Objective: The aim of this research was to investigate the effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation on academic burnout and academic performance of students.Methods: The study was a experimental with pre-test and post-test design with control groups. The statistical population of the study included all female high school students in Ardabil in the academic year 2020-2021, from it, a sample of 30 females was selected by cluster random sampling and randomly divided into two experimental and control groups of 15 students.To conduct the research, under the same conditions, both groups of per-test were tested using the academic questionnaire. The data collection tools were Breso, Salanova & Schaufeli (2007), Academic Burnout Questionnaire (ABQ), along with Pham & Taylor (1999) Academic Performance Questionnaire (APQ). Afterwards, the experimental group was trained in Captain Log cognitive software for 16 sessions. The control group did not receive any intervention. The results were analyzed using multivariate covariance test.Results: Research results show that computer-based cognitive rehabilitation intervention in the experimental group has reduced academic burnout and increasd students' academic performance (P Conclusion: Based on these results, the training and application of cognitive rehabilitation seems necessary to provide suitable conditions and platform for teaching and learning.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي توانبخشي شناختي رايانه اي بر فرسودگي تحصيلي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان The Efectiveness of Computer-Based Cognitive Rehabilitation on Academic Burnout and Academic Performance of Students فاطمه تموک ١، اکبر عطادخت ٢*، رضا قربان جهرمي 3 دريافت مقاله : ١٤٠١/٠٦/٠٥ بازنگري مقاله : ١٤٠١/١١/٢٣ پذيرش مقاله : ١٤٠٢/٠١/٢٠ انتشار مقاله : ١٤٠٢/٠٤/٣١ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي توانبخشي شناختي مبتني بر رايانه بر فرسودگي تحصيلي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان انجام شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که مداخله توانبخشي شناختي مبتني بر رايانه در گروه آزمايش باعث کاهش فرسودگي تحصيلي و افزايش عملکرد تحصيلي دانش آموزان شده است (٠/٠٠١> P).
Wang, Chow, Hofkens & Salmela-Aro 6.
Blanca Mena, Escobar Espejo, Lima Ramos, Byrne & Alarcón Postigo 8.
Luo, Wang, Zhang, & Chen 13.
Thorell, Nutley, Bohlin& Klingberg 8.
Tamm, Epstein, Peugh, Nakonezny & Hughes هاويستن ، کريستنس ١، ٢٠١٩).
با توجه به اثربخشي ممتد اين روش ، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به اين سؤال کلي مي باشد که آيا توانبخشي شناختي مبتني بر رايانه بر فرسودگي و عملکرد تحصيلي و عامل هاي آن يعني خودکارآمدي، تأثيرات هيجاني، برنامه ريزي، فقدان کنترل پيامد و انگيزش دانش آموزان اثربخش است ؟ ٢.
1. Svaerke, Omkvist, Havsteen& Christensen 2.
Bresó, Salanova& Schaufeli 3.
Larson, Feigon, Gagliardo& Dvorkin 2.
Impact of resilience on academic burnout-student engagement relationship: an empirical study, International Journal of Advance Science and Technology, 29 (10), 6475-6487.