چکیده:
یکی از مهمترین ابزارها برای شناخت دیگری، توجه به تصویر موجود از وی و تعاریف و توصیفات است. سفرنامهها در به تصویر کشیدن دیگری و فرهنگ وی، بسیار دقیق عمل میکنند و تجارب سفرنامهنویس رابطهای قوی میان ما و دیگری، برای شناخت هر چه بیشتر او ایجاد مینماید. تصویر دیگری از جهتی دیگر، تاثیر به سزایی در شناخت من، ضعفها و یا نقاط قوت دارد. در پژوهش حاضر، سفرنامهی مارکوپلو از منصور ضابطیان از منظر تصویرشناسی بررسی میشود که از خلال آن، دیگری را با استفاده از تصویر ارائه شده از وی شناخته و نیز با شناخت دیگری، به خودشناسی و منشناسی خواهیمرسید. تصویرشناسی به معنای مطالعهی تصویر دیگری و فرهنگ دیگری و یا نشانههای آن در ادبیات است. در این مقاله با غیرها و دیگریهای نویسنده آشنا شده، خصوصیات و رفتارهای او را بررسی کرده و نوع نگاه نویسنده به دیگری را مورد مطالعه قرار میدهیم. همچنین با دقت در استفاده از کلمات و کلیشههای خاص سفرنامهنویس، شیوهی قابل توجه او را برای توصیف دیگری شناسایی کرده و تاثیر کلمات صمیمانهی او را در توصیف دیگری مورد بحث قرار خواهیمداد. با شناخت کلیشهها و انگارههای ذهنی نویسنده، منظور او را برای جهت دادن به ذهن و تفکر مخاطب، درخواهیم یافت.
One of the most important tools for knowing another person is to pay attention to the existing image of him and his definitions and descriptions. Travelogues are very accurate in portraying the other person and his culture, and the experiences of the travelogue writer create a strong relationship between us and the other person, to get to know him as much as possible. Another image from another direction has a significant impact on my knowledge, weaknesses or strengths. In the current research, Marc va Polo's travelogue of Mansour Zabetiyan is examined from the perspective of imagery, through which we will know the other by using the image presented by him, and by knowing the other, we will reach self-knowledge and self-knowledge. Imageology means the study of another image and another culture or its signs in literature. In this article, we get to know the author's others, examine his characteristics and behaviors, and study the author's way of looking at others. Also, by carefully using the travel writer's specific words and stereotypes, we will identify his remarkable way of describing another and discuss the effect of his sincere words in describing another. By knowing the stereotypes and mental images of the author, we will find out what he means to direct the audience's mind and thinking.
L’imagologie est l'un des outils les plus importants pour reconnaitre l’autrui. Nous beneficions des recits de voyage a representer l’autrui et sa culture. Les experiences de l'auteur du recit de voyage creent une relation forte entre nous et l'autrui pour le connaitre autant que possible. L’image d’autrui a un impact significatif sur l’acte de connaitre le moi, ses pensees, ses faiblesses ou ses forces. Pendant cette recherche, le recit de voyage de Marc va Polo ecrit par Mansour Zabetiyan est examine du point de vue de l'imagerie, a travers laquelle nous connaitrons l'autrui en utilisant l'image presentee par lui, et en connaissant l’autrui, nous atteindrons la connaissance de soi. L'imagologie signifie l'etude de l’image et de la culture d’autrui ou de ses traces dans la litterature. Dans cet article, nous apprenons a connaitre les autres personnes reconnues par l'auteur, examinons ses caracteristiques et ses comportements, et etudions la facon dont l'auteur regarde les autres. De plus, en utilisant soigneusement les mots et les stereotypes specifiques de l'ecrivain voyageur, nous identifierons sa facon remarquable de decrire l'autre et discuterons de l'effet de ses mots sinceres sur la description de l'autre. En connaissant les stereotypes et les images mentales de l'auteur, nous decouvrirons ce qu'il veut dire pour diriger l'esprit et la pensee du public.