چکیده:
هدف: اصلی این پژوهش، اعتبارسنجی (تحلیل عاملی تائیدی) و رواسازی پرسشنامه سنجش بازریابی اجتماعی اسلامی ، بررسی تاثیر آن بر ارزش ویژه برند موسسات آموزش عالی افغانستان از نظر دانشجویان رشته های اقتصاد و مدیریت دانشگاه های افغانستان بود. مؤلفه های بازاریابی اجتماعی اسلامی به ترتیب محیطزیست، امنیت و بهداشت می باشد. محیطزیست دربرگیرنده آیتمهای از بین بردن زیبایی طبیعت، سوءاستفاده از اموال عمومی و دولتی، افزایش فضای سبز در منطقه میباشد. امنیت دربرگیرنده آیتمهای حفظ اسرار و اطلاعات، عدمترس از ملامت دیگران، باورهای عمیق دینی و ایجاد صلح در بین مردم بوده و همچنین، بهداشت در برگیرنده آیتمهای بهداشت فردی، بهداشت تغذیه، بهداشت پوشاک و پیشگیری از بیماری میباشد. روش: پژوهش حاضر، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها نیز توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، شامل دانشجویان رشته های اقتصاد و مدیریت دانشگاههای دولتی و خصوصی کابل بود. نمونه آماری تعداد 384 نفر ازدانشجویان بودند که بصورت تصادفی وتعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران بدست آمد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، روایی محتوا با استفاده از نظر متخصصان آشنا به موضوع پژوهش و روایی سازه با استفاده از شاخص های معتبر در معادلات ساختاری بررسی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و AMOS استفاده گردید.یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها اعتبار مؤلفه های بازاریابی اجتماعی را تایید نمود و مشخص گردید ارتباط معناداری بین مولفه های بازاریابی اجتماعی اسلامی و ارزش ویژه برند موسسات آموزشی وجود دارد.
Objective: The main purpose of this study was validation (confirmatory factor analysis) and validation of the Islamic Social Marketing Assessment Questionnaire to investigate its impact on the brand equity of Afghan higher education institutions from the perspective of economics and management students in Afghan universities. The components of Islamic social marketing are environment, security and health, respectively. The environment includes items that destroy the beauty of nature, misuse of public and state property, increase green space in the region. Security includes items of secrecy and information, fear of reprimand, deep religious beliefs and peace among the people, as well as personal hygiene items, nutritional hygiene, clothing hygiene and disease prevention. Be.Method: The present study is applied and in terms of data collection is a descriptive survey. The statistical population of the study included students of economics and management at public and private universities in Kabul. The statistical sample consisted of 384 students which were obtained randomly and the number of samples was obtained using Cochran's formula. The reliability of the questionnaire was evaluated using Cronbach's alpha coefficient, content validity was evaluated using experts familiar with the research topic and structural validity was evaluated using valid indicators in structural equations. SPSS and AMOS software were used for data analysis.Findings: The results of data analysis confirmed the validity of social marketing components and it was found that there is a significant relationship between Islamic social marketing components and brand equity of educational institutions.
خلاصه ماشینی:
اعتبار سنجي مولفه هاي بازاريابي اجتماعي اسلامي و تاثير آن بر ارزش ويژه برند موسسات آموزش عالي (مورد مطالعه :دانشگاههاي دولتي و خصوصي شهر کابل ) 1 علي صادقي تاريخ دريافت :٩ /١٤٠٠/١٢ حسين وظيفه دوست (نويسنده مسئول )٢ هاشم نيکومرام تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١/١٨ 3 چکيده هدف : هدف اصلي اين مطالعه تأييد (تجزيه و تحليل عوامل تأييدي ) و اعتبار سنجي پرسشنامه ارزيابي بازاريابي اجتماعي اسلامي ، بررسي تأثير آن بر ارزش ويژه نام تجاري موسسات آموزش عالي افغانستان از ديدگاه دانشجويان اقتصاد و مديريت در دانشگاه هاي افغانستان بود و اجزا و مولفه هاي بازاريابي اجتماعي اسلامي به ترتيب شامل محيط ، امنيت و سلامت است که محيط مواردي مانند تخريب زيبايي طبيعت ، سوء استفاده از اموال عمومي و دولتي ، هدر نرفتن منابع طبيعي ، افزايش فضاي سبز در منطقه ، آلوده نکردن منابع آب و خاک و ايجاد آلودگي صوتي را شامل مي شود.
1 - (Jackson and Smith, 2014) 2 - (Kotler and lee, 2008) - (Donavan, Henley, 2003)٣ 4 - (Green et al.
ب ) پژوهش هاي داخلي در تحقيقات خود شـريفي در (١٣٩٣) رابطه بازاريابي اجتماعي و مسـئوليت اجتماعي در شـرکت ايران خودرو را بررسي نموده و اين تحقيق از نظر هدف کاربردي بود زيرا شرايط موجود را به رسميت مي شناسد و دانش کاربردي را در زمينه خاصي توسعه مي دهد و از نظر ميزان کنترل ، ميداني است و همچنين ، اين مطالعه از نظر زماني و از نظر روش کمي و از نظر ماهيت توصـيفي و جامعه مورد مطالعه پژوهش حاضـر شـامل کليه پرسـنل 5 - Robstein 6 - (Sauvage-mar et al.