چکیده:
هدف پژوهش، واکاوی و تبیین مؤلفههای تربیت اخلاقی در محتوای دروس تاریخ کتابهای مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی با استفاده از روش آنتروپی شانون است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی است. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا و از «آنتروپیشانون» برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ عاداتخوب (584/0) و کمترین آنها مربوط به مؤلفۀ تفکر و تعقل (0) است. در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ عاداتخوب (441/0) و کمترین آنها مربوط به مؤلفۀ همدلی (152/0) است. در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه دینداری (510/0) و کمترین آنها مربوط به مؤلفه تفکر و تعقل (0) است.
The present study aimed to analyze and explain the components of moral education in the content history of primary school (grades 4th to 6th) social studies textbooks using Shannon’s entropy. The study was applied in terms of purpose, and its population included the content of the social studies textbooks of primary school, grades 4th to 6th. The data were analyzed using content analysis and Shannon’s Entropy. The findings of the study concerning the history content of the 4th-grade primary school social studies textbook showed that the highest and lowest coefficients of significance were assigned to good habits (0.584) and thinking and reasoning (0), respectively. Concerning the history content of the 5th-grade primary school social studies textbook, the highest and lowest coefficients were assigned to good habits (0.441) and empathy (0.152), respectively. Finally, in the history content of the 6th-garde primary school social studies textbook, the highest and lowest coefficients were assigned to religiosity (0.510) and thinking and reasoning (0), respectively.
خلاصه ماشینی:
داده هاي بهنجار شده زيرمؤلفه هاي تربيت اخلاقي در محتواي دروس تاريخ کتاب مطالعات اجتماعي چهارم ابتدايي مؤلفه ها زيرمؤلفه ها داده هاي بهنجار زيرمؤلفه ها پرستش 0/187 دين اسلام 0/25 اذان 0/062 دين داري عبادت 0/062 نماز 0/187 نبوت 0/25 مهرباني 0/05 دوستي 0/2 بخشندگي 0/05 تصميم گيري 0/05 خوشحالي 0/15 سعي و تلاش 0/05 عادات خوب شجاعت 0/05 راستگويي 0/05 اتحاد 0/1 احترام کردن 0/05 همکاري 0/1 منظم بودن 0/1 تفکر و تعقل تفکر 1 پس از نرمال سازي داده ها با استفاده از فرمول مرحلۀ دوم روش آنتروپي شانون ، مقدار بار اطلاعاتي(Ej) به دست ميآيد که در جدول (٣) آورده شده است .
داده هاي بهنجار شده زيرمؤلفه هاي تربيت اخلاقي در محتواي دروس تاريخ کتاب مطالعات اجتماعي ششم ابتدايي مؤلفه ها زيرمؤلفه ها داده هاي بهنجار زيرمؤلفه ها ايمان 0/013 قرآن 0/054 دين اسلام 0/191 دين داري آداب نماز 0/013 دعا و نيايش 0/041 اذان 0/013 عبادت 0/013 نماز 0/027 مسجد 0/369 حج و زيارت 0/013 نبوت 0/068 امامت 0/178 مهرباني 0/05 دوستي 0/15 عادات خوب سعي و تلاش 0/1 شجاعت 0/65 سلامت و تندرستي 0/05 کمک کردن 0/538 همدلي ايثار و فداکاري 0/461 تفکر و تعقل تفکر 1 پس از نرمال سازي داده ها با استفاده از فرمول مرحلۀ دوم روش آنتروپي شانون ، مقدار بار اطلاعاتي(Ej) به دست ميآيد که در جدول (٩) آورده شده است .