چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه مدیران مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه نسبت به کاربرد تکنولوژی های نوین آموزشی بود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی است جامعه آماری شامل مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر کرمانشاه می باشد. که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 105 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مدل پذیرش تکنولوژی بود که روایی آن توسط اساتید صاحب نظر و پایایی آن با استفاده از تعداد 30 نمونه که به طور تصادفی از جامعه انتخاب شده بودند برابر 81 درصد محاسبه گردید. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه فناوری اطلاعات مقیمی(1390) در 25 گویه و پنج عامل(منابع سازمانی، دانش سازمانی، فرآیندهای سازمانی، ساختار مدیریتی و ارزش ها و اهداف.) استفاده شد به منظور تعیین رابطه بین هر یک از متغیرها با فناوری اطلاعات از آزمون ضریب مستقل و تحلیل واریانس t همبستگی پیرسون، آزمون یک طرفه استفاده شد و سپس از رگرسیون چند متغیره برای بررسی جمعی همه عوامل بر روی فناوری اطلاعات بهره برداری گردید. نتایج نشان داد که بین منابع سازمانی با نگرش نسبت به بکارگیری فناوری اطلاعات رابطه معناداری(0/369) وجود دارد . همچنین بین نگرش مدیران با دانش سازمانی(0/326) ، فرآیندها (0/412) ساختار مدیریتی (0/541) و ارزش ها و اهداف (0/302) ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
توزیع فراوانی نمونه ها بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی (به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور بررسی ارتباط بین میذران مدارس ابتدایی با عوامل موثر بر به کارگیری تکنولوژی های نوین از ضریب همبستگی استفاده شد که نتایج حاصل در جدول شماره ٢ قابل مشاهده می باشد.
همان طور که مشاهده می شود آزمون همبستگی پیرسون بین منابع سازمانی با نگرش نسبت به بکارگیری تکنولوژی های نوین رابطه معناداری(٠/٣٦٩) وجود دارد .
برازش مدل رگرسیونی بین عوامل سازمانی به صورت جمعی با نگرش نسبت به تکنولوژی های نوین (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول ٣ برای بررسی جمعی عوامل سازمانی بر روی بکارگیری تکنولوژی های نوین از آزمون رگرسیون خطی استفاده شد که در نتیجه آزمون ساختار مدیریتی و دانش سازمانی و فرآیندها با نگرش ارتباط معناداری دارد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین نگرش نسبت به بکارگیری تکنولوژی های نوین با منابع سازمانی، دانش سازمانی ، فرآیندها، ساختار مدیریتی و ارزش ها و اهداف ارتباط معناداری وجود دارد و بیشترین میزان همبستگی هم مربوط به بعد ساختار مدیریتی است .
همچنین برازش مدل رگرسیونی بین عوامل سازمانی به صورت جمعی با نگرش نسبت به بکارگیری فناوری اطلاعات نشان داد ساختار مدیریتی و دانش سازمانی و فرآیندها با نگرش ارتباط معناداری دارد.
همچنین روش مدیریتی که مدیران اتخاذ می کنند و ساختار سازمانی و منابع انسانی می تواند بر روی نگرش کارکنان در بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان تأثیرگذار باشد.