چکیده:
منصور علیمرادی از جمله رمان نویسان مشهور ایرانی است که ساختار رمانهایش و همچنین انعکاس مضامین گوناگون اجتماعی، فرهنگی، وغیره در آن بسی قابل توجه میباشد. آثار منصور علیمرادی هم از جهات ساختار و هم از مضامین قابل بررسی هستند؛ بخصوص کاربرد ساختار و مضمون متفاوت در حوزه رماننویسی فارسی و مطرح کردن فرهنگ و نمادهای جنوب کشور کرمان و بلوچستان که قبلا به آن پرداخته نشده بود. در این تحقیق که با هدف بررسی مضمون و ساختار رمانهای منصور علی مرادی به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، دو رمان «اوراد نیمروز» و «تاریک ماه» برای شناسایی فرهنگ و اجتماع جامعهای که این نویسنده به آن تعلق دارد، مورد بررسی قرار گرفتهاند و در نهایت، نتایج حاکی از این بود که ساختار رمان اوراد نیمروز، ساختاری احساساتی با پایان باز است و با اینکه خط سیر داستان در آنها منطقی بوده، اما ریتم تند و پیچیدهای دارند. همچنین از نتایج این جستار چنین دریافت شد که از جمله مهمترین مضامین رمان اوراد نیمروز، «محیط» نقش پررنگی دارد و مضامین اجتماعی و فرهنگی بسیار آشکار هستند.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق که با هدف بررسی مضمون و ساختار رمانهای منصور علی مرادی به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، دو رمان «اوراد نیمروز» و «تاریک ماه» برای شناسایی فرهنگ و اجتماع جامعهای که این نویسنده به آن تعلق دارد، مورد بررسی قرار گرفتهاند و در نهایت، نتایج حاکی از این بود که ساختار رمان اوراد نیمروز، ساختاری احساساتی با پایان باز است و با اینکه خط سیر داستان در آنها منطقی بوده، اما ریتم تند و پیچیدهای دارند.
com تاریخ دریافت: 25/02/1401 تاریخ پذیرش: 30/06/1401 مقدمه منصور علی مرادی متولد سال 1356 است، زادگاه اش روستای کوچکی [کغارکی] است در دامنههای رشته کوه جبال بارز در جنوب کرمان، در سالهای جوانی علاوه بر شعر و داستان به پژوهشهای بسیاری در زمینه فرهنگ بومی مردمان جنوب استان کرمان پرداخته، که میتوان از بین این آثار به «شروگ ماه، مجموع شعر بومی نواحی جنوب کرمان»، «افسانههای مردمان کرانههای رود هلیل» و «دفتر اول و دوم لیکوها» اشاره کرد (ارشد ریاحی، 1394: 7).
چنان که در بخش پیشین نیز از نظر گذشت، رمانهای «تاریک ماه» و «اوراد نیمروز» نیز از جملة رمانهای اجتماعی محسوب میشوند؛ بنابراین بررسی مضامین آنها به دور از مسائل اجتماعی و فرهنگی نیست که در این بخش با بررسی مضامین این رمان، مشخص میشود که علیمرادی علاوه بر مضمون «محیط»، به مضامین اجتماعی و فرهنگی نیز توجه خاصی داشته است: محیط در رمان تاریک ماه، اشارههای زیادی به مواردی شده که بیانگر محیط داستان هستند؛ مواردی چون «شن زار»، «گرد و خاک»، «ریگ»، و...