چکیده:
شعر منثور در ادبیات فارسی معاصر به عنوان یکی از جریانهای مهم ادبی به رسمیت شناخته شده است. این نوع شعر قبل از اینکه یک خلاقیت شاعرانه باشد. نوعی آگاهی و عمل آگاهانه در جهت رهایی از قید و بندها و معیارهای شعری قدیم و دستیابی به افقهایی نو در ساخت و بیان شعر است. شعر شاملو با توجه به اوضاع پر تلاطم سیاسی و اجتماعی اساسا شعری اجتماعی و به تعبیری شعری متعهد است. شعر او در سایه برخورداری از یک شیوه پویا و مصلحت گریز متمایل به موقعیت پریشان جامعه و وضعیت مردم رنج دیده است. در این پژوهش برآنیم تا با روش تحلیلی به بررسی شعر منثور شاملو بپردازیم.
خلاصه ماشینی:
کلیدواژهها: احمد شاملو، شعر معاصر، اجتماع، شعر منثور، تحلیل مقدمه شعر سپید یا شعر منثور در ادبیات فارسی معاصر به عنوان یکی از جریانهای مهم ادبی به رسمیت شناخته شده است.
همچنین به صورت پراکنده پژوهشهایی درباره شعر شاملو صورت گرفته است: -بازنمایی مسائل اجتماعی ایران در شعرهای احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و فروغ فرخزاد در خلال سالهای 1355-1335، (مهدی گوهریان، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزی) -بررسی اندیشههای چهار شاعر معاصر(نیما یوشیج، اخوان ثالث، احمد شاملو، سهراب سپهری) (جمشید عرفانی، دانشگاه بروجرد) تحلیل مختصری از زندگینامه احمد شاملو احمد شاملو با تخلص شعری (الف-صبح، الف-بامداد) در تاریخ21 آذرماه1304 در خیابان صفی علیشاه در تهران متولد شد.
وی در تمام دوران زندگی هنری و ادبی خود کوشیده است که با تأثیر از کار شاعرانی چون پل الوار، مایاکوفسکی و لورکا ابعاد و زوایای این نوع شعر را تبیین کند و جایگاه و پایگاه ویژهای برای آن در ایران تعریف کند.
با اینکه گامهای نخستین این حرکت ادبی از مشروطه برداشته شده بود و شاعرانی مانند تقی رفعت، ابوالقاسم لاهوتی و به ویژه نیما یوشیج زمینههای ظهور و بروز این نوع شعر را آماده کرده بودند، اما احمد شاملو توانست با پشتکار مثال زدنی خود قواعد و قوانین ادب کلاسیک را بر هم بزند وسبکی جدید با اصول و قواعدی نو در عرصه شعر تعریف کند و به گواه محمد رضاشفیعی کدکنی «هوای تازهای به ریۀ شعر و ادب پارسی بدمد» (شفیعیکدکنی، 1390: 512) ضیاءالدین ترابی معتقد است: «شعر سپید شاملو شعر است نه نثر البته شعری است که در نثر اتفاق میافتد و در ادبیات فارسی نیز سابقهای ندارد.