چکیده:
آنچنان که میدانیم شیخ اجل، جناب سعدی شیرازی یکی از شعرای بزرگ پارسی گوی ایران زمین بوده که بیشتر عمر خود را صرف سفر و کسب تجربه و دیدن فرهنگها و ملل گوناگون بوده است. ایشان در آثارش به حالات گوناگون انسانی اشاره کرده و با نگاهی هوشمندانه و تیزبین به بررسی انسان پرداخته. گلستان سعدی چکیدهی یک عمر تجربه و حاصل پرداخت ذهنی یک شاعر دوران دیده است. در این پژوهش سعی شده که به بررسی مفاهیمی همچون خشم، حسادت، فداکاری، غیرت، افسردگی و... پرداخته شود تا دیدگاه حضرت سعدی شیرازی را با سایر اندیشمندان روانشناسی مقایسه کنیم و میزان تطابق آنها را بررسی نمائیم.
خلاصه ماشینی:
به نظر میآید از آنجا که هدف سعدی تغییر و اصلاح رفتار افراد بشریت است و با تیزبینی ویژهای که داشته و رفتار و طوایف و طبقات و حتی نژادهای مختلف را تجربه کرده، معلمی زبده و کارآمد و آگاه، بار آمده و آنچه میگوید، با نگاه تعلیم و تربیت مطابقت دارد و همان چیزی است که امروزه بدان «روانشناسی تربیتی» میگویند، زیرا رفتار انسان از دیرباز تا کنون، مورد توجه اندیشمندان بوده و به شیوههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و در هر دوره و زمانی، از اهمیت خاصی برخوردار بوده است (نظری و همکاران، 1391).
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یا در حكایت دیگر سعدی میفرماید: نخستين کاری که انسان در یك دیالوگ داغ باید انجام دهد این هست که آهسته تر عكس العمل نشان دهد و روی واکنشهای خود بيشتر فكر کند.
همچنین در حکایت: «درویشی را ضرورتی پیش آمد گلیمی از خانه یاری دزدید»؛ وقتی صاحب گلیم میفهمد که میخواهند دست دزد را قطع کنند، از او شفاعت میکند و میگوید: تمام اموال درویشان، وقف محتاجان است و از این طریق با گذشتن از مال خود, دزد را نجات میدهد و مانع از قطع شدن دست او میشود.
صاحب دلی که برین واقف بود گفت: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} این حكایت مثَل مردیست که آن چنان به کار خود سرگرم است که دیگر وقتی برای زن خود ندارد و در نتيجه زن او آنچه را که از شوهر نمییابد، در مردی دیگر میجوید.