چکیده:
نخل، دریا و آفتاب سه یار قدیمی دیار هرمزگان، با مردم آن دیار پیوند ناگسستنی دارند. نگاه شاعران جنوب به این سه مقوله خالی از لطف نیست چه نخل که بیشتر نمود آن در فصل گرماست و چه دریا که سفرهی خود را پهن میکند تا هر کسی سهم خود را از آن بردارد و آفتاب که همیشه بحثش در هرمزگان داغ است. از این رو شاعران جنوبی به خصوص هرمزگانی از این عناصر اقلیمی، در آثارشان فراوان استفاده کردهاند. از مهمترین تفاوتهای متون ادبی کهن فارسی با ادبیّات جدید، تفاوت در طرز برخورد شاعر یا نویسنده با محیط پیرامون خود و تاثیر پذیرفتن از آن است. در عصر کنونی، منطقهی جنوب ایران به سبب داشتن آب وهوای گرم، آفتاب سوزان، نخلستانها، دریا و... در کانون توجّه شاعران و نویسندگان قرار گرفته و این ویژگیها در آثار آنان منعکس شده است؛ این مقاله در پی آن است تا عناصر اقلیمی بخصوص دریا، آفتاب و نخل را در شعر شاعران هرمزگان نشان دهد.
خلاصه ماشینی:
نگاه شاعران جنوب به این سه مقوله خالی از لطف نیست چه نخل که بیشتر نمود آن در فصل گرماست و چه دریا که سفرهی خود را پهن میکند تا هر کسی سهم خود را از آن بردارد و آفتاب که همیشه بحثش در هرمزگان داغ است.
در كانون توجّه شاعران و نویسندگان قرار گرفته و این ویژگیها در آثارِ آنان منعکس شده است؛ این مقاله در پی آن است تا عناصر اقلیمی بخصوص دریا، آفتاب و نخل را در شعر شاعران هرمزگان نشان دهد.
به موجهای مکرر برقص تا بندر, , که دوست داشتنیتر کند تو را دریا درياي جنوب را نگيريد از من, , تأثير غروب را نگيريد ازمن اين لحظه كنار ساحل گلشهريم, , اين لحظهي خوب را نگيريد از من (اسماعیلی، 1390:23) در فرهنگ عامه هرمزگان هرگاه دریا ارام باشد آن را خواهر میگویند و هرگاه باد شمال و مخالف بوزد و دریا ناآرام و طوفانی شود ناخواهر است یکی از اصطلاحاتی اقلیمی که استاد محمد علی بهمنی در مورد دریا بکار میگیرد و با دریا برادر میشود و ارامش را در او میجوید همین کلمه خواهر است؛ تمام شاعران هرمزگان به طور مستقیم یا غیرمستقیم در شعرشان به دریا و ادوات آن چون انواع ماهی، ماهی گیری و صید، ناخدا و کشتی و لنج اشاره داشتهاند و کمتر هرمزگانی است که سرو کارش با دریا و ادوات آن نیفتاده باشد از این رو بسامد کلمهی دریا در شعر هرمزگان بسیار زیاد است.