چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه پیامنور بر اساس مؤلفههای شادکامی از منظر مدل پیشرفت اسلامی ایرانی میباشد. برای این منظور عملکرد کارکنان بر اساس مدل «اچیو» بر اساس نظریه هرسی و گلداسمیت و شادکامی از منظر مدل پیشرفت اسلامی ایرانی با الهام از نظریه «آرجیل، مارتین و لو» (1995) و تلفیقی از آموزههای اسلام و قرآن استفاده شده است. پس از جمعآوری پرسشنامهها، اطلاعات حاصله با استفاده از روش-های آماری توصیفی تلخیص و طبقهبندی شد و برای آزمون سؤالهای پژوهش از آزمونهای؛ t مستقل، تحلیل واریانس ANOVA، One T-Test Sample و برای طراحی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان بر اساس شادکامی از منظر اسلام از معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (نرمافزار Smart PLS) استفاده شد. نتایج حاصل بیانگر آن است که وضعیت هر یک از متغیرهای پژوهش و ابعاد آنها به جز بعد ارزیابی مربوط به متغیر عملکرد کارکنان، در وضعیت قابل قبولی قرار دارند. به طور کلی شادکامی از منظر مدل پیشرفت اسلامی ایرانی بر عملکرد کارکنان دانشگاه پیامنور تأثیر مثبت و معناداری دارد. بعد نشاط در زندگی بر انگیزه تأثیر مثبت و معنی-داری دارد. سلامت روان بر توانایی و وضوح و حمایت سازمانی و انگیزه و ارزیابی و اعتبار تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بعد احساس خوشبختی بر اعتبار و محیط تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بعد مثبتاندیشی بر توانایی، وضوح، حمایت سازمانی و انگیزه تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بعد عزت نفس بر حمایت سازمانی، انگیزه، ارزیابی و اعتبار و محیط تأثیر معکوس وجود دارد.
The aim of the current research is to design a model for evaluating the performance of Payam Noor University employees based on the components of happiness from the perspective of the Iranian Islamic progress model. After collecting the questionnaires, the obtained information was summarized and classified using descriptive statistical methods, and to test the research questions from the tests; Independent t, variance analysis ANOVA, One Sample T-Test and structural equations using partial least squares method (Smart PLS software) were used to design the employee performance evaluation model based on happiness from the perspective of Islam. The results show that the status of each of the research variables and their dimensions are in an acceptable state, except for the evaluation dimension related to the employee performance variable. In general, happiness from the perspective of the Iranian Islamic development model has a positive and significant effect on the performance of Payam Noor University employees. After all, cheerfulness in life has a positive and meaningful effect on motivation. Mental health has a positive and significant effect on ability, clarity, organizational support, motivation, evaluation, and credibility. Then, the feeling of happiness has a positive and meaningful effect on credit and the environment. The dimension of positive thinking has a positive and significant effect on ability, clarity, organizational support and motivation. Self-esteem dimension has an inverse effect on organizational support, motivation, evaluation and credibility and the environment.