چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش بینی شایستگی اجتماعی-عاطفی نوجوانان بر اساس ظرفیت تاملی مادر با درنظرگرفتن نقش میانجی جو عاطفی خانواده میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مقطع متوسطه دوم ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر قم است که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول تحصیل بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، برابر با 363 نفر بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه شایستگی اجتماعی-عاطفی ژو وای (2012)، پرسشنامه جو عاطفی هیل برن (1964) و پرسشنامه ظرفیت تاملی فوناگی و همکاران (2016) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها و ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS وLisrel انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که ظرفیت تاملی مادر، شایستگی اجتماعی عاطفی نوجوانان را پیش بینی میکند (68/ 0=β، 001/0>P). همچنین بر اساس یافتههای این پژوهش ظرفیت تاملی مادر از طریق متغیر میانجی جو عاطفی خانواده نیز نقش پیش بینی کننده بر شایستگی اجتماعی-هیجانی نوجوانان دارد (89/ 0=β، 001/0>P). نتیجه گیری: طبق نتایج پژوهش سطوح بالاتر ظرفیت تاملی مادران، شایستگی بالاتر نوجوانان در بازه سنی مورد مطالعه را مورد انتظار میسازد و برعکس. بررسی ظرفیت تاملی مادران در قالب ابزارها و سنجههای موجود و در اختیار داشتن تصویری از آن، میتواند در برگزاری دورههای مبتنی بر ذهنیسازی ایشان مفید باشد.
Aim: The purpose of this research is to predict the socio-emotional competence of adolescents based on the reflective capacity of the mother, taking into account the role of the mediator of the family's emotional atmosphere. Methods: The current research is descriptive and correlational. The statistical population of the research is the students of the second secondary level of the 3rd education district of Qom, who were studying in the academic year 2021-22. Using Cochran's formula, the sample size equal to 363 people was selected based on the multi-stage cluster sampling method. In order to collect data, Zhou et al.'s socio-emotional competence questionnaire (2012), Hillburn's emotional atmosphere questionnaire (1964) and Fonagy et al.'s reflective capacity questionnaire (2016) were used. Data analysis and evaluation of the proposed model was done through structural equation modeling and using SPSS and Lisrel software. Results: The results showed that the mother's reflective capacity predicts the social-emotional competence of adolescents (β=0.68, PConclusion: According to the results of the research, higher levels of reflective capacity of mothers expect higher competence of teenagers in the studied age range and vice versa. Examining the reflective capacity of mothers in the form of existing tools and measures and having a picture of it can be useful in holding courses based on their mentalization.
خلاصه ماشینی:
com@٥١_azam_bahrami چکیده هدف : هدف از پژوهش حاضر پیش بینی شایستگی اجتماعی-عاطفی نوجوانان بر اساس ظرفیت تأملی مادر با درنظرگرفتن نقش میانجی جو عاطفی خانواده میباشد.
مقادیر تخمین استاندارد بدست آمده برای مدل ساختاری تحقیق نتایج آزمون مدل ساختاری تحقیق نشان داد شایستگی اجتماعی عاطفی نوجوانان بر اساس ظرفیت تأملی مادر با نقش میانجی جو عاطفی خانواده قابل پیش بینی است .
نتایج ناظر بر پیش بینی شایستگی اجتماعی عاطفی نوجوانان بر اساس ظرفیت تأملی مادر با درنظرگرفتن نقش میانجی جو عاطفی خانواده بوده است ، مدل ساختاری مربوطه طبق نتایج این پژوهش معنادار است .
در تبیین نتایج میتوان گفت بر اساس یافته های پژوهش جاری، ظرفیت تاملی مادران نقش پیش بینی کننده بر شایستگی هیجانی-عاطفی فرزندان خود در دوره سنی مورد مطالعه در این پژوهش داشته است .
بر اساس یافته های این پژوهش ظرفیت تاملی مادر از طریق متغیر میانجی جو عاطفی خانواده نیز نقش پیش بینی کننده بر شایستگی اجتماعی-هیجانی نوجوانان دارد.
علاوه بر این نتایج پژوهش مشخص کرد که ظرفیت تاملی مادر از طریق متغیر میانجی جو عاطفی خانواده شایستگی اجتماعی– هیجانی نوجوانان را پیش بینی میکند.
Two Scientific- Research Quarterly Journals of Clinical Psychology and Personality (Behavioral Science), 13(2): 97-104.
Effectiveness of the combined training of face-to-face-virtual program of parent-child interaction therapy based on Ayberg's approach on the relationship between mother and child with behavioral disorders.
Development of an effective parent-child interaction model for preschool children (4 to 6 years old): a qualitative study.
Effectiveness of parent-child interaction therapy (PCIT) in the treatment of young children’s behavior problems.