چکیده:
توسعه اقتصادی برای کشورهای توسعه نیافته یک هدف مطلوب و آرمانی است. علم اقتصاد
توسعه (Development economics) برای رسیدن به هدف مذکور، برای کشورهای توسعه نیافته
تدوین شده است. این در حالی است که اولا، کشورهای توسعه نیافته فرهنگ ها و آداب و
رسومی متفاوت با جوامع پیشرفته دارند. ثانیا، نظریه پردازان و صاحب نظران این علم
در جوامع پیشرفته و بر اساس شرایط فرهنگی حاکم بر آن رشد کرده اند. ثالثا، اکثر
قریب به اتفاق این نظریه پردازان راه طی شده توسط کشورهای توسعه یافته را تنها راه
نیل به توسعه اقتصادی تلقی می کنند و شرایط فرهنگی و آداب و رسوم سنتی و ارزش های
اخلاقی جوامع توسعه نیافته را مانع تحقق توسعه اقتصادی می دانند و معتقدند که این
موانع باید از میان برداشته شود.
پرفسور گونارمیردال یکی از نظریه پردازان توسعه اقتصادی، بر خلاف اکثریت مذکور،
قایل به حفظ ارزش های بومی بوده و بر نقش مثبت اصول ارزشی بومی در توسعه اقتصادی
تأکید کرده است.
این تحقیق، که بر اساس مقاله ارزشمند نویسنده محترم، دایکما، صورت گرفته است، نشان
می دهد که میردال نیز با دیگر نظریه پردازان توسعه اقتصادی اختلاف اساسی ندارد و در
حقیقت، اصول و مبانی ارزشی، که میردال بر نقش آن ها تأکید دارد، همان چیزی است که
در جوامع پیشرفته حاکم می باشد.
خلاصه ماشینی:
"این تحقیق، که بر اساس مقاله ارزشمند نویسنده محترم، دایکما، صورت گرفته است، نشان می دهد که میردال نیز با دیگر نظریه پردازان توسعه اقتصادی اختلاف اساسی ندارد و در حقیقت، اصول و مبانی ارزشی، که میردال بر نقش آن ها تأکید دارد، همان چیزی است که در جوامع پیشرفته حاکم می باشد.
با همه تأکید صاحب نظران توسعه اقتصادی بر منحصر به فرد نبودن راه نیل به توسعه اقتصادی، بیش تر نظریه پردازان و نویسندگان راه طی شده توسط کشورهای پیشرفته را تنها راه نیل به توسعه مذکور می دانند،([1]) در حالی که اقتصاد توسعه شاخه ای از علم اقتصاد است و علم اقتصاد نیز به نوبه خود، یکی از علوم انسانی می باشد که در آن، رفتار اقتصادی انسان ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
نتیجه گیری بر اساس مطالبی که بیان شد، درباره روش شناسی توسعه اقتصادی اسلام، می توان گفت: اسلام به عنوان یک مکتب جامع و کامل، با مبانی فکری، عقیدتی و ارزشی متمایز و غنی خود، در هر مسأله مادی و معنوی، دنیوی و اخروی، و فردی و اجتماعی، از دستورات و برنامه های خاص خود برخوردار است و به قول شهید آیة الله صدر(رحمه الله)، «نظام اسلامی در همه زمیـنه ها و ابعاد، یک واحد به هم پیوسته و متشکل است که اجزا و بخش های متعدد آن با یکدیگر تناسب و ارتباطی تنگاتنگ داشته، در یکدیگر تأثیر متقابل دارد."