چکیده:
هدف از انجام این مقاله، مدلسازی متغیرها و سناریوهای مؤثر بر تخلیۀ اضطراری در هنگام وقوع بحرانهایی مانند جنگ و زلزله است. جامعه آماری شامل 54 نفر از متخصصان، هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. روش پژوهش از نوع توصیفی– تحلیلی میباشد. روش نمونهگیری تصادفی و از فرمول کوکران استفاده شده است. بر اساس نرمافزارهای Wizard ،Any Logic و Anp تحلیلها انجام شده است. 8 سناریو با حداکثر دو عامل ناسازگار برای مدلسازی در Any Logic در نظر گرفته شده است. سناریو بحرانیتر بدست آمده از شبیهسازی انتخاب شده و راهکارها در نرمافزار Anp بررسی شدند. پژوهشهای پیشین سناریوهای شبیهسازی شده را با روش علمی تببین نکردهاند. برای انتخاب راهکارها و سناریوها از تکنیکهای تصمیمگیری استفاده و با شبیهسازی ترکیب نمودهایم. زمان تخلیه در سناریو پنجم از بقیه سناریوها بیشتر است و این سناریو را بحرانیتر در نظر گرفتیم. نتایج Anp نشان داد معیارهای اضافه نمودن درب و برداشتن موانع با وزنهای 287/0 و 262/0 بالاترین رتبه را گرفتهاند. با توجه به وزنهای نرمالشده در زیرمعیارها، در معیار زمان، زمان فرار در راهروها و پلهها (با وزن 65/0)، در هزینه، بعد اجرایی (با وزن 608/0)، در قابلیت اجرا، قابلیت هدایت عملیات (با وزن 8/0)، در تأثیرات محیطی، تأثیر بر عموم (با وزن 705/0) و در ضمانت تردد، وضعیت مدیریت ترافیک (با وزن 756/0) بالاترین رتبه را گرفته اند.
The purpose of this article is to model variables and scenarios affecting emergency evacuation during crises such as war and earthquake. The statistical population includes 160 specialists, academic staff and graduate students. The research method is descriptive-analytical. Random sampling method and Cochran's formula was used. Analysis has been done based on Wizard, Any Logic and Anp software. 8 scenarios with a maximum of two incompatible factors are considered for modeling in Any Logic. The more critical scenario obtained from the simulation was selected and the solutions were checked in the Anp software. Previous researches have not explained the simulated scenarios with the scientific method. We have used decision-making techniques and combined them with simulation to select solutions and scenarios. The evacuation time in the fifth scenario is longer than the other scenarios and we considered this scenario more critical. The results of Anp show that the criteria of adding doors and removing obstacles with weights of 0.287 and 0.262 have been ranked the highest. According to the normalized weight in the sub-criteria, in the criterion of time, the escape time in the corridors and stairs (with a weight of 0.65), in the cost, executive dimension (with a weight of 0.608), in the ability to execute, the ability to direct the operation. (with a weight of 0.8), in environmental effects, impact on the public (with a weight of 0.705) and in guarantee of traffic, the status of traffic management (with a weight of 0.756) have been ranked highest.
خلاصه ماشینی:
بدين منظور ابتدا کليه عوامل تأثيرگذار در راهبرد مديريت تخليۀ اضطراري جمعيت را با رويکردي جامع ، شناسايي و در نظر گرفته ، سپس تأثيرگذاري متقابل هر يک از اين عوامل بر يکديگر با روش سناريو ويزارد مشخص مي شود؛ بنابراين سناريوهاي محتمل و يا قوي توسط متخصصان و خبرگان بررسي گرديده و پس از شبيه سازي و انتخاب سنايو بحراني تر (عامل افزايش زمان تخليه معيار انتخاب سناريو بحراني تر است )، راهبردهاي درخور با استفاده از تکنيک تحليل شبکه تجويز مي گردد.
جدول (١) عوامل کليدي در بهبود تخليه اضطراري جمعيت نام اختصاري عوامل کليدي وضعيت هاي محتمل A١: کم تر از حد استاندارد A تراکم جمعيت A٢: در حد استاندارد A٣: بيش تر از حد استاندارد B٤: استفاده از راه پله ، پله برقي و آسانسور B وضعيت پله ها B٥: استفاده از راه پله ، پله برقي B٦: استفاده از راه پله C٧: افزودن يک درب خروجي C موانع مسير C٨: همه ورودي و خروجي هاي باز C٩: يکي ازخروجي ها يا اتاق کنترل بسته ١٠ D: بزرگسال D سن افراد D١١: خردسال D١٢: کهن سال E١٣: احتياط E ترس و وحشت E١٤: سرعت E١٥: برخورد به ديگران F١٦: مرد F جنسيت F١٧: زن F١٨: معلول مأخذ: مطالعات نويسندگان (٢٠٢١,wang; ٢٠١,wan ;٢٠١١,Zhu ;٢٠١٩,Bernardini ;٢٠٢٠,Liu) - تهيه و تحليل سبد سناريوهاي احتمالي در آينده ١٦ وضعيت محتمل براي ٦ عامل پيشران طراحي شده است .