چکیده:
با نهادینه کردن پژوهش در برنامه آموزش دانشآموزان از همان سالهای اولیه تحصیل زمینه برای رشد و شکوفایی، بروز خلاقیت و نوآوری در نوجوانی و بزرگسالی فراهم میشود. تحول بنیادین در آموزش و پرورش با رویکرد پژوهش محور ایجاد شده است تا بتوان دانشآموزانی متفکر پژوهشگر و متخلق به اخلاق اسلامی تربیت کرد منظور از رویکرد پژوهشمدار در آموزش و پرورش آن است که در همه سطوح و مقاطع آموزشی شیوههای تدریس به گونهای باشد که دانشآموزان به مطالعه کتابهای درسی اکتفا نکرده و خود با بررسی منابع موجود در موضوعات درسی به گسترش دانش خود بپردازند.
نظام آموزشی هر کشور به عنوان یک نظام پویا و هدفمند، در تولید و رشد علمی نقش بسزا و سازندهای را ایفا میکند و در صدد افزایش تولید دانش میباشد. در عصر دانش و نوآوری که منبع اصلی رقابت اقتصاد جهانی است نظام آموزشی هر کشور در تلاش است تا دانش تولید شده را در جهت افزایش نوآوری بر عهده گیرید. از آنجا که دانشآموزان منبع اصلی تولید دانش هستند و اصلیترین داراییها به شمار میآیند، میبایست به شیوه مناسب بر دانش آنها مدیریت شود و تلاش کرد داراییهای نهفته در ذهن آنها کشف شود تا این گنج به داراییهای با ارزشی تبدیل گردد. برای کسب دانش صرفا آموزش و حضور فیزیکی در مکانهای آموزشی مهم نیست بلکه پژوهش و تحقیق هم میتواند بر علم و دانش بیافزاید. پژوهش عامل مهمی در تولید دانش، دانایی و پیشرفت جامعه انسانی است و میزان پژوهشهای انجام شده در هرجامعه شاخص توسعه یعدم پیشرفتگی آن جامعه به حساب میآید.
خلاصه ماشینی:
و لازم بود تا هم شيوه هاي صحيح مطالعه دروس مختلف و هم روش استفاده درست از زمان را براي آنان تبيين کرده و بيان نمايم تا بتواند در پايان سال تغييري در وضعيت تحصيلي اين دانش آموزان ايجاد کرده و با کمک ريکرد پژوهش محور به پيشرفت تحصيلي آنان کمک شاياني نمايد.
منوچهر آقايي درکتاب پژوهش ، در تعريف اين واژه نوشته است : تحقيق و پژوهش به مجموعه فعاليت هاي بديع ، خلاق ، نوآورانه ، نظام يعدم پيشرفته و برنامه ريزي شده اي گفته ميشود که به طور کلي با هدف و در جهت گسترش شناخت مرزهاي علمي و کاربرد اين دانش براي بهبود زندگي و به طور خلاصه در جهت نوآوري و ايجاد فرآورده ها، فرايندها، وسايل و ابزار، نظام ها، خدمات و روش هاي جديد که در پايان منجر به رشد و توسعه ميشود، صورت پذيرد.
برگزاري جلسات راهنمايي گروهي و کارگاه هاي آموزشي راهبردهاي يادگيري- روش هاي مطالعه و يادگيري ٥- همکاري و هماهنگي با آموزگاران براي پيگيري وضعيت تحصيلي دانش آموزان و تاثير اقدامات انجام گرفته در ميزان و روند پيشرفت آنان .
پس از تنظيم برنامه و با توجه به اطلاعات جمع آوري شده که اکثرا دانش آموزان روش درستي را براي مطالعه و پژوهش به کار نميبردنند، شروع به آموزش روش هاي يادگيري پرداخته و آنان را با مهم ترين روش هاي يادگيري که با توجه به شرايط آنان ميتوانست بازده خوبي داشته باشد پرداختم .