چکیده:
تکلیف همواره به عنوان یکی از عوامل مهم در تحقق یادگیری مطرح بوده و در هر دوره متناسب با برداشتی که از یادگیری وجود داشته، شکل و نوع تکلیف نیز متفاوت بوده است. شاید در گذشته اگر دانشآموزی صرفا موفق به محفوظاتی در ذهن خویش میشد، تصور میرفت که یادگیری در او تحقق یافته است. اما امروزه، با تعریفی که از یادگیری میشود توقع اهدافی فراتر از آن وجود دارد. یکی از متغیرهای رایج در مورد یادگیری به شرح زیر است: «یادگیری تغییری است که در توانایی انسان ایجاد میشود و برای مدتی باقی میماند و نمیتوان آن را به سادگی به فرآیندهای رشد کسب شده نسبت داد.»
به همین دلیل از تکالیف خانه به عنوان تمرین جهت یادگیری و توانایی استفاده میگردد و تکلیف خانه به آن دسته از فعالیتهای درسی اطلاق میشود که در یادگیریهای کلاسی جهت انجام دادن در خارج از کلاس درس و مدرسه برای دانشآموزان تعیین میشود. روش تحقیق کتابخانهای میباشد.
خلاصه ماشینی:
» به همين دليل از تکاليف خانه به عنوان تمرين جهت يادگيري و توانايي استفاده ميگردد و تکليف خانه به آن دسته از فعاليت هاي درسي اطلاق ميشود که در يادگيريهاي کلاسي جهت انجام دادن در خارج از کلاس درس و مدرسه براي دانش آموزان تعيين ميشود.
٦ هنگامي که دانش آموزي ميخواهد درسي را که معلم در کلاس تدريس نموده در خارج از مدرسه به صورت هاي مختلف مطالعه نمايد چندين بار آن را مجددا بخواند و بنويسد يا مسائل را چندين بار حل کند اين گونه تلاش ها نيز بدون در نظر گرفتن عواملي چون رشد، آمادگي، زيستي، ذهني و رواني، رغبت و انگيزه نميتواند کمک موثر بر امر يادگيري و پيشرفت تحصيلي نمايد.
از ميان دلايلي که براي دادن تکليف شب در آن کتاب مطرح ميشود اين موارد را ميتوان در نظر داشت : فايده و سودمندي آن به عنوان يک نظام دهنده فکر و انديشه نقش آن به عنوان رفع کننده محدوديت هاي زماني به منظور ارائه حجم بيشتر مطالب درسي توانايي تکليف شب در پرورش قوه ابتکار، استقلال و مسئوليت دانش آموز ارزش در تقويت و تکميل کار انجام شده در خارج از مدرسه .