چکیده:
عصر حاضر که عصر تغییر از جامعه صنعتی به جامعه فراصنعتی یا جامعه اطلاعاتی لقب گرفته است، طبیعی است که اطلاعات، دانش و آگاهی بعنوان اساسیترین دارائیها برای انسانها و جوامع بشری بحساب اید. رشد و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در جامعه امروز به حدی سرعت گرفته است که میزان توجه به آن را بعنوان مهمترین شاخص توسعه یافتگی برای کشورهای در حال توسعه در نظر گرفتهاند. و معتقدند که عصر حاضر، دنیای متفاوتی خواهد بود که راهبری آن را فناوری اطلاعات بر عهده خواهد داشت ویژگی مهمی که پدیده فناوری اطلاعات از آن برخوردار است. اینست که باعث میشود ارتباط انسان با انسان و همچنین انسان با محیط تسهیل یافته و ارتقا یابد. فناوری اطلاعات به دلیل تحول پذیری و قدرت تاثیر فراوانی که در رشد آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، امنیت ملی، جهان شدن و تعدیل مشکلات اطلاعرسانی سنتی دارد، یکی از پویاترین و بحث انگیزترین رشتههای علم و فناوری محسوب میشود. البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که فناوری اطلاعات (IT) به دلیل ویژگیهای خاصی که از آنها برخوردار است. همواره مورد سوء استفادههایی نیز قرار گرفته است. که این سوء استفادهها، سوءتعبیرهایی را در زمینه بکارگیری از این پدیده موجب شده است با این وجود باید به این مسئله اعتراف کرد که فناوری اطلاعاتی دارای قابلیتهای فراوانی به منظور انتقال دانش، تسهیل ارتباطات و تعاملات و سرعت بخشیدن به روند رو به رشد توسعه دانش و اطلاعات میباشد که البته همه اینها در صورت بهرهگیری صحیح از این پدیده امکانپذیر است. بنابراین شناخت میزان تاثیرگذاری از یکسو و روشها و مکانیزمهای بهتر تاثیر گذاردند این فنآوریها در آموزش بویژه آموزش کودکان و نوجوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین لزوم پژوهش درباب رسیدن به این اهداف نیز بیانگر ضرورت موجود در چنین پژوهشهایی میباشد.
خلاصه ماشینی:
که اين سوء استفاده ها، سوءتعبيرهايي را در زمينه بکارگيري از اين پديده موجب شده است با اين وجود بايد به اين مسئله اعتراف کرد که فناوري اطلاعاتي داراي قابليت هاي فراواني به منظور انتقال دانش ، تسهيل ارتباطات و تعاملات و سرعت بخشيدن به روند رو به رشد توسعه دانش و اطلاعات ميباشد که البته همه اينها در صورت بهره گيري صحيح از اين پديده امکان پذير است .
تصميم گيران و سياست گذاران نيز در پي يافتن پاسخي براي پرسش هاي کليدي و چالش انگيزي برآمده اند: تعريف آموزش و پرورش با کيفيت در اقتصادي جهاني امروز که بر دانش و اطلاعات بنا شده چيست ؟ آيا آموزش و پرورش با دنيايي که شتابان در حال تغيير است ، هم گام پيش ميرود؟ آيا ميتوان الگويي مناسب براي اصلاحات يافت که قابل اقتباس باشد؟ مشکل آن است که اگر جهان امروز را با دنياي صد سال پيش مقايسه کنيم ، با پيشرفت هاي خيره کننده اي در علوم ، بازرگاني، خدمات پزشکي، ارتباطات و زمينه هاي بي شمار ديگر رو به رو ميشويم .
که اين سوء استفاده ها، سوء تعبيرهايي را در زمينه بکارگيري از اين پديده موجب شده است با اين وجود بايد به اين مسئله اعتراف کرد که فناوري اطلاعاتي داراي قابليت هاي فراواني به منظور انتقال دانش ، تسهيل ارتباطات و تعاملات و سرعت بخشيدن به روند رو به رشد توسعه دانش و اطلاعات ميباشد که البته همه اينها در صورت بهره گيري صحيح از اين پديده امکان پذير است .